Fem gode nyheter for melk og meieriprodukter i 2024

22/12/2024 15:01

Hanne

FORBRUKER
foto: abimages / Shutterstock
2024 har vært et svært positivt år for melke- og meierisektoren.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) trekker frem flere høydepunkter som viser fremgang både for bransjen og forbrukerne.

"2024 har vært unikt for melk og meieriprodukter på flere områder," sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.

"Vi ser økt melkeforbruk, større interesse for proteinrike produkter og nye anbefalinger fra helsemyndighetene. Dette er gode nyheter for både folkehelsen og melkebøndene."

Her er de fem største nyhetene for melk og meieriprodukter i 2024:

1. Eget kostråd for melk og meieriprodukter
I august lanserte Helsedirektoratet nye kostråd, hvor melk og meieriprodukter for første gang fikk et eget råd. Nå anbefales tre porsjoner melk eller meieriprodukter daglig, der to av porsjonene kan være melk, syrnet melk eller yoghurt.

"Det er bra og viktig at helsemyndighetene gir en tydelig anbefaling om tre daglige porsjoner. Dette sikrer nødvendig inntak av jod og kalsium," uttalte Ida Berg Hauge i forbindelse med lanseringen.

2. Salget av melk øker
Melkesalget har opplevd et løft i 2024, med en økning på 2,4 % i tredje kvartal sammenlignet med året før. Dette er det beste resultatet på mange år, bortsett fra under pandemien. Helmelk utmerket seg spesielt, med en vekst på hele 8,3 % i tredje kvartal.

3. Cottage cheese-salget har eksplodert
Cottage cheese har hatt en vekst uten sidestykke. Salget økte med 50 % i andre kvartal og 48,3 % i tredje kvartal sammenlignet med samme perioder i fjor.

"Dette er helt unikt," uttalte Berg Hauge i november. Cottage cheese er spesielt populært blant treningsentusiaster på grunn av sitt høye proteininnhold og lave fettinnhold.

4. Nye varianter slår an hos forbrukerne
Produsentene har satset på innovative produkter som smakstilsatt søtmelk og syrnet melk. Dette har bidratt til økt salg, med 15,8 % vekst for søtmelk med smak og 8,8 % for syrnet melk med smak i tredje kvartal.

Varianter uten tilsatt sukker og med høyt proteininnhold er blant forbrukernes favoritter.

5. Nordmenn kaster mindre melk
Ifølge en undersøkelse fra Norstat for MELK har andelen norske husstander som kaster melk månedlig, gått ned fra 20 % i 2017 til kun 8 % i 2023. Samtidig har andelen som aldri kaster melk, økt fra 21 % til 42 %.

Kampanjen "Best før, ofte god etter" ser ut til å ha hatt stor effekt.

Med slike resultater har 2024 vært et år å feire for melk og meieriprodukter, og alt tyder på at trenden fortsetter.