Bilistene har ventet i årevis. Nå åpner veien som setter punktum for kø, kaos og frustrasjon.
Akkurat nå leser andre
I flere tiår har Sollihøgda vært et kjent irritasjonsmoment for trafikanter på vei mellom Oslo og Ringerike. Lange køer, lav fart og uforutsigbar framkommelighet har preget hverdagen for mange.
Ifølge Statens vegvesen er den nye E16 Bjørum–Skaret nå åpnet, etter nesten fem år med anleggsarbeid. Den smale og svingete veien over Sollihøgda er erstattet av 8,4 kilometer ny motorvei, som knytter Oslo og Ringerike tettere sammen enn noen gang.
Strekningen er den første fjellovergangen på E16 mellom Østlandet og Vestlandet, og regnes som en av de viktigste veiforbindelsene i regionen.
Fra kø og kaos til flyt og trygghet
I årevis har trafikkmeldingen «Det er kø over Sollihøgda» vært en gjenganger på radioen. Nå er det slutt.
Den nye veien har 100 km/t fartsgrense, og rundt halvparten av strekningen går i tunnel – Sollihøgdtunnelen på 3,4 kilometer og Bukkeinsteinhøgdtunnelen på 800 meter.
Les også
Utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik, beskriver åpningen som et stort løft for både pendlere, næringsliv og fritidsreisende, og kaller veien en julegave til alle som ferdes mellom Oslo og Ringerike.
Stillere for naboene og raskere for alle andre
Også beboerne på Sollihøgda får en merkbar forbedring i hverdagen.
All tungtransport som tidligere gikk forbi husene, ledes nå gjennom tunnelene. Det gir mindre støy og et roligere nærmiljø.
Den gamle veien blir omklassifisert til lokalvei, med bedre tilrettelegging for gående og syklende. Samtidig gir den nye E16 en tidsbesparelse på 10–15 minutter mellom Oslo og Hønefoss.
Et stort prosjekt
Med avansert tunnelteknologi, høy sikkerhetsstandard og en tydelig miljøprofil er E16 Bjørum–Skaret levert innenfor styringsrammen på 4 milliarder kroner.
Les også
Når køene forsvinner og trafikken flyter, markerer åpningen et nytt kapittel for en av landets mest trafikkerte veistrekninger – til glede for både bilister og lokalsamfunn.