Hvitt, svart, grått og sølv, kjent som akromatiske farger, har alltid vært vanligst på bilene våre, mens kromatiske farger, dvs. alle andre farger, velges jevnt og trutt av 19 prosent av forbrukerne.
Hvite biler er mest vanlige, men spesielt svarte biler tar nå etter.
BASF A/S skriver dette i en pressemelding.
Preferansene varierer i forskjellige regioner
Europeere foretrekker mørkere farger, nordamerikanere lysere.
Italienere liker farger mer enn andre europeere.
Asia ønsker dristige, kreative farger.
Sør-Amerika fokuserer på effektpigmenter.
Europeere liker forskjellige farger
Hvitt, svart, grått og sølv dominerer fortsatt i Europa, med en preferanse for mørke fremfor lyse nyanser.
Men når det gjelder kromatiske farger, varierer smaken: Tyskland elsker blått (11 prosent), Spania og Storbritannia foretrekker rødt og oransje (rundt 9 prosent), Frankrike liker grønt (6 prosent), og Italia liker alle farger og har den klart høyeste andelen kromatiske farger av de fem landene (30 prosent).
«Hvert land ser ut til å ha sin favorittfarge på bilen. Det er flott at bilprodusenter tør å være kreative i fargevalgene sine og gi rom for individualitet», sier Roman Dudar fra BASF Coatings Solutions.
Nord-Amerika liker rødt – og blått
I Nord-Amerika dominerer også hvitt, svart, grått og sølv, men lyse og sølvfargede nyanser foretrekkes.
Nordamerikanere hadde også den høyeste andelen røde biler sammenlignet med andre regioner i 2023, men rødt kunne ikke slå blått som den mest populære kromatiske fargen i Nord-Amerika.
«Den gamle standardfargepaletten er ikke lenger gyldig. Lyse nyanser blir mer og mer populære og tar markedsandeler fra grått. Flere velger også effektpigmenter for å tilføre intensitet og spenning til fargene», sier Dudar.
Unge mennesker i Asia ønsker sterke farger
Kromatiske farger økte noe her sammenlignet med 2022, spesielt grønn. Lyse farger som lys grå og sølv var også populære.
«Når nye bilprodusenter lanserer kjøretøy i Asia, ønsker de dristige og kreative farger som matcher det nye designet, og det er noe unge forbrukere setter pris på», sier Roman Dudar.
Sør-Amerika velger bort farger
Sør-Amerika har historisk sett hatt en konservativ tilnærming til farger. Totalt var 86 % av nye biler i Sør-Amerika enten hvite, svarte, sølvfargede eller grå. Her bruker mange bilprodusenter i stedet effektpigmenter for å få lakken til å skille seg ut.
«Farger er ikke bare farger lenger. De er opplevelser. Perler, metallflak eller andre pigmenter får fargen til å hoppe fra bilen til betrakterens øyne og blir mer og mer populære», sier Roman Dudar.
BASFs fargerapport for OEM-lakkering til bilindustrien er en analyse fra BASFs avdeling for lakkering basert på global bilproduksjon og omlakkering av ikke-kommersielle kjøretøy i 2023.