Nav-feilen som kostet 62.000 nordmenn penger – er du en av dem?

13/06/2025 21:15

Hanne

FORBRUKER
foto: SiljeAO / Shutterstock
Tenk deg at staten skylder deg penger – og lar være å si ifra. Det er realiteten for titusenvis av nordmenn etter en Nav-tabbe som har pågått i over ti år.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

I over et tiår tolket Nav reglene feil.

Resultatet?

Rundt 62.000 mennesker har fått for lite penger utbetalt – i snitt 4.000 kroner hver. Nå, flere år etter at feilen ble avdekket, har kun en liten brøkdel fått pengene sine tilbake. Det skriver E24.

Flere har klaget på at Nav gjør for lite for å rette opp feilen. Til tross for at det finnes dokumentasjon på at praksisen ikke hadde hjemmel i lov, har etatens opprydningsarbeid gått tregt og vært begrenset i omfang.

En feil med store følger
Feilen gjelder innvilgelse av uføretrygd: Nav skjøv startdatoen frem til måneden etter vedtaket og fortsatte å betale ut AAP (arbeidsavklaringspenger) i mellomtiden. Siden AAP som regel er lavere enn uføretrygd og gir færre tillegg, betyr det at mange har fått mindre enn de egentlig hadde krav på.

I snitt er det snakk om cirka 4.000 kroner per person. Mange av de berørte har også hatt krav på renter i tillegg. For en gruppe som ofte har svak økonomi, kan slike beløp ha stor betydning i hverdagen.

Loven ble endret – men brukerne ble glemt
Da både Trygderetten og Sivilombudet konkluderte med at praksisen var feil, ble lovverket endret i 2021 for å lovliggjøre fremtidig praksis. Men de som allerede var rammet, har ikke automatisk fått tilbake det de hadde rett på.

Så langt har Nav valgt å behandle kun 1.500 saker der feil har hatt ekstra store konsekvenser. De resterende 62.000 sakene er fortsatt uavklart.

Manglende opprydding og informasjon
Ifølge interne vurderinger i Nav er det for ressurskrevende å gå gjennom de mange sakene manuelt. Det finnes ingen automatisert løsning, og derfor er ikke bred opprydning prioritert.

Likevel fremgår det av interne dokumenter at det hadde vært god forvaltningsskikk å informere mulige berørte, slik at de selv kunne be om å få saken vurdert. Dette har Nav ikke gjort.

Hva nå?
Nav planlegger å vurdere videre tiltak til høsten, men inntil videre er det opp til den enkelte å undersøke om de kan ha krav på penger. De som tar kontakt nå, risikerer å bli satt på vent.

Dette handler ikke bare om gamle feil – men om rettferdighet for dem som trenger det mest.