Adrian Andrukiewicz (27) opplevde marerittet da han skulle fly hjem fra Istanbul. Etter noen dager i Tyrkia møtte han opp på flyplassen for å reise hjem – men ble nektet ombordstigning av Turkish Airlines. Begrunnelsen? Ifølge flyselskapet hadde han aldri vært med flyet til Istanbul.
Det skriver TV2.
Reisen ble bestilt som en pakkeløsning via Flight Network, med SAS fra Ålesund til Oslo, og Turkish Airlines videre til Istanbul.
På utreisedagen ble han stoppet av en SAS-ansatt i Ålesund, fordi passet hans hadde under 150 dagers gyldighet – en innreiseregel for Tyrkia. Men Andrukiewicz, som er polsk statsborger, visste at han kunne bruke nasjonalt ID-kort. Han reiste derfor videre, og kom seg helt fint til Istanbul.
På hjemreisedagen ble han møtt med en overraskelse: Turkish Airlines påstod han aldri hadde vært om bord på flyet til Istanbul, og nektet han derfor å bruke returbilletten. Selv etter at han viste innreisepapirer med stempel, ble han avvist.
Etter flere timer uten løsning måtte han selv kjøpe nye billetter via Frankfurt, med overnatting i Oslo. Kostnaden? Over 8.400 kroner.
Ingen tok ansvar
Flight Network henviste til flyselskapene. SAS hevdet det ikke var deres ansvar, mens Turkish Airlines fastholdt at han aldri hadde reist med dem – inntil TV 2 tok kontakt.
Først etter mediehenvendelsen snudde Turkish Airlines. De bekreftet at Andrukiewicz faktisk hadde reist hele veien til Istanbul, og at han skulle fått returnere som planlagt. Som et plaster på såret tilbød de 24.000 bonuspoeng, og ba om kvitteringer for de nye billettene.
Forbrukerrådet bekrefter at han har krav på kompensasjon på opptil 400 euro, samt refusjon av utgifter til ny billett, mat og eventuell overnatting. De anbefaler alle reisende å samle dokumentasjon og bruke flyrettighetskalkulatoren på deres nettsider.
Saken viser hvor sårbar man kan være når systemer svikter – og hvor vanskelig det kan være å få rett uten hjelp.