Har du noen gang kjøpt en ny mobil og følt at den begynte å svikte altfor fort?
Da er du ikke alene. Men fra 20. juni blir det slutt på gjetting. Nye EU-krav betyr at mobiltelefoner og nettbrett nå får en tydelig merking som viser hvor lenge batteriet varer, hvor lett produktet er å reparere, og hvor slitesterkt det er. Elkjøp er blant de første som tar i bruk merkingen i norske butikker.
"Dette har vi og kundene ventet lenge på. Mange synes det er vanskelig å vite hva de får når de kjøper ny teknologi. Denne merkingen gjør det mye enklere å ta et godt valg", sier Kreshnik Restelica, salgssjef i Elkjøp.
Holdbarhet rett på esken
Merkingen minner om den vi kjenner fra kjøleskap og vaskemaskiner. Men her handler det om mobilens evne til å takle hverdagens utfordringer. For eksempel må alle nye mobiler tåle minst 800 ladesykluser og fortsatt ha 80 prosent av batterikapasiteten igjen. Reservedeler må være tilgjengelige i minst sju år etter at modellen tas ut av salg.
"Vi ser allerede at produsenter tar grep. Produktene blir mer robuste og lettere å reparere. Det er en positiv utvikling for både forbrukeren og miljøet", sier Camilla Gramstad, bærekraftsjef i Elkjøp.
Et nytt sammenligningsgrunnlag
Tidligere har vi mest sett på pris og spesifikasjoner. Nå får du også vite hvor lett det er å bytte skjerm, hvor lenge du får programvareoppdateringer og hvor mye energi enheten bruker. Miljøgevinsten er også betydelig: EU anslår at de nye reglene kan spare 14 terrawattimer årlig innen 2030.
Reparer mer, kast mindre
Elkjøp reparerer allerede over en halv million produkter i året, og de forventer å se enda flere kunder som velger å forlenge levetiden på mobilene sine.
"Vi er klare til å ta imot flere produkter til reparasjon. Mange mobiler kan få et nytt liv med enkle grep", sier Gramstad.
Neste gang du skal kjøpe ny mobil, sjekk merkelappen først. Det kan være forskjellen på en telefon som dør etter to år – og en som holder i fem. Bra for lommeboka. Enda bedre for kloden.