Hvis du har vanlig førerkort klasse B i lomma, er det gode nyheter i horisonten. EU er nemlig i ferd med å endre reglene, slik at du snart får lov til å kjøre tyngre biler enn tidligere – i hvert fall under visse betingelser.
Drømmer du for eksempel om å cruise Europa rundt i en diger bobil? Da er det bare å holde seg fast – EU har nemlig vedtatt nye regler som lar deg kjøre tyngre biler enn noen gang før. Men før du hiver deg bak rattet på en 4-tonns kjempe, er det noe du må vite.
Hold kontroll på fart og sikkerhet – finn den beste fartvarsleren til bobilen
Produkt
Navn
Pris
Forhandler




Tyngre biler, flere muligheter
I dag setter klasse B-førerkortet en tydelig grense: 3.500 kilo totalvekt. Det betyr at mange bobiler – som fort bikker denne vekten med batterier, sikkerhetsutstyr og komfort – har vært utenfor rekkevidde for vanlige sjåfører.
Men nå har EU sagt "nok er nok". Fremover skal det være lov å kjøre kjøretøy opptil 4.250 kilo – så lenge det er en bobil og du har riktig opplæring. Det kan være snakk om et kort kurs eller en test, og så får du en ny kode – kode 99 – i førerkortet ditt.
Gjelder ikke i Norge – ennå
Før du slenger deg på bobilmarkedet eller bestiller ferie gjennom Europa: Dette er fortsatt ikke innført i Norge.
Selv om vi følger EU-regler gjennom EØS-avtalen, må norske myndigheter først endre lovverket før du får lov til å kjøre de tunge doningene med klasse B. Og det kan ta tid.
Ifølge nettsiden Din Fritid jobber norske myndigheter med saken, men det er usikkert når reglene trer i kraft her hjemme. Det kan gå flere år – selv om enkelte EU-land allerede har begynt å implementere endringen.
Elbiler og grønne kjøretøy får også plass
EU har også planer om å utvide reglene til å gjelde el-biler og kjøretøy på alternative drivstoff – men da må du ha hatt førerkortet i minst to år. For disse bilene kreves det foreløpig ikke ekstra prøver, men det kan endres senere.
Hva betyr det for deg?
Har du bobil? Den gamle doningen som veier litt for mye, kan plutselig være lovlig igjen – i hvert fall i andre EU-land. Det betyr at for nordmenn må man fortsatt forholde seg til 3.500 kg-grensen en stund til.
EU ønsker at alle medlemsland – og Norge via EØS – skal ha reglene på plass innen 2030.
Så: Følg med på meldinger fra Statens vegvesen, og ikke minst: Ikke riv opp campingplassen helt ennå. Men det er lov å begynne å drømme – og planlegge neste ferie med litt ekstra kilo på bilen.