ChatGPT, du kan til og med bruke den uten å tenke over det – for å google noe.
Men nå viser nye tall at det kan være begynnelsen på et digitalt maktskifte som Google selv forutså med frykt.
Kunstig intelligens spiser seg inn i markedet
I 2022 trykket Sundar Pichai, administrerende direktør for Googles eier Alphabet, på den interne alarmknappen.
"Code Red" kalte han det da ChatGPT begynte å hevde seg som en ny spiller i søkefeltet.
Det skriver mediet Computerworld.
Nå viser en fersk rapport at frykten var reell – i hvert fall i Europa.
I følge tall fra OpenAI Ireland Limited har ChatGPT Search hatt et gjennomsnitt på 41,3 millioner månedlige brukere i EU de siste seks månedene.
Til sammenligning var tallet et halvt år tidligere 11,2 millioner.
Det er nesten en firedobling – og en advarsel som ikke vil gå ubemerket hen.
Snart underlagt strengere regler
Når ChatGPT Search når 45 millioner brukere i EU, vil tjenesten bli plassert i kategorien «very large platform» under EUs Digital Services Act.
Det betyr nye krav til åpenhet, brukerbeskyttelse og uavhengig kontroll – krav som også gjelder etablerte giganter som Facebook og YouTube.
Selv om Google fortsatt er betydelig større og utfører 373 ganger flere søk enn ChatGPT Search, er utviklingen bemerkelsesverdig. Teknologiverdenen holder pusten.
"Dette er akkurat scenariet Google fryktet. De kaller det 'Code Red' av en grunn," skriver teknisk analytiker Tibor Blaho hos X, sitert av TechCrunch.