Kjeden som eies av Power skifter nå navn. Dette betyr det for deg.
Akkurat nå leser andre
Power er hele Nordens elektrogigant og en av de største utfordrerne i markedet. Med sin prisrobot og oppdaterte nettpriser direkte i butikk, har kjeden gjort det enklere for kundene å sikre seg laveste pris.
Suksessen startet i Danmark i 2015, før kjeden raskt ekspanderte til Finland, Sverige – og i mai 2017 til Norge.
I Norge kjenner mange fortsatt navnet Expert – men elektronikkjeden skiftet faktisk navn til Power i 2017. Siden da har Power Norge vært eid av POWER International, som igjen kontrolleres av norske Awilhelmsen AS og Dolphin Invest AS ved Øivind Tidemandsen. Konsernet driver Power i hele Norden – og nå skjer det en stor endring i Danmark.
Expert forsvinner etter 60 år
Fra 1. september slås den danske elektronikkjeden Expert og hvitevarekjeden Punkt1 sammen. Dermed forsvinner Expert-navnet, som har eksistert siden 1964, og samtlige butikker vil fremover hete Punkt1.
«Vi ser en voldsom utvikling i elektronikk- og hvitevaremarkedet. Produktene smelter mer og mer sammen gjennom smartteknologi og Wi-Fi. Da er det naturlig å samle alt under ett brand,» sier Simon Frølich, direktør for Expert og Punkt1, i pressemeldingen.
Les også
For kundene betyr det at alle 34 danske butikker vil tilby både hvitevarer og elektronikk under samme tak.
Nordmenn handler stadig mer elektronikk
Selv om navneskiftet kun gjelder i Danmark, er Power-navnet sterkt etablert i Norge. Ifølge Virke bruker nordmenn i snitt over 20.000 kroner i året på elektronikk og hvitevarer – med smart-hjem-produkter, TV-er og kjøkkenmaskiner på toppen av handlelistene.
POWER-direktør Jesper Boysen mener samlingen gjør butikkopplevelsen enklere for danske kunder:
«Med ett samlet brand blir det mer oversiktlig. Kundene får både hvitevarer og elektronikk på samme sted. Det er ren win-win,» sier han.
Gjelder dette deg?
Hvis du er blant de mange nordmenn som også handler elektronikk i Danmark – særlig på grensehandel – vil du snart møte Punkt1-logoen i stedet for Expert.
Les også
I Norge fortsetter Power som før, men utviklingen viser hvordan markedet presses til stadig større kjeder og enklere merkevarer.