Etter 95 år er det slutt for det søte pålegget.
Akkurat nå leser andre
Vi nordmenn elsker søtt pålegg. Enten det er Nugatti, Hapå eller honning, så har mange av oss vokst opp med sukker som pålegg.
Noen mer enn andre.
Og nå er det en hel æra som går i graven. Det klassiske pålegget med gyllen farge og nostalgisk smak er nå historie.
Barndomsminner på ristet loff
For undertegnedes del bringer dette tilbake varme minner.
Hver gang vi overnattet hos bestemor og bestefar, sto det alltid en ristet loffskive med Sunda og ventet på frokostbordet da vi stod opp.
Les også
Det var fast rituale, og smaken ble en del av selve barndommen. Selv i dag kan jeg kjenne smaken når jeg lukker øynene.
Den gylne massen, den søte duften, den slitte boksen med den karakteristiske «Sunda-gutten» med de store musklene på.
Men jeg må innrømme at jeg ikke har spist det de siste mange årene, og kanskje er det nettopp her problemet ligger. Det er det nemlig heller ikke mange andre som har.
Vemodig
Etter 95 år har Orkla valgt å avslutte produksjonen av Sunda. Den siste boksen trillet av samlebåndet på Tveita-fabrikken i Oslo torsdag, skriver flere norske aviser.
«Det er vemodig å avslutte et ikonisk produkt som Sunda, det er ikke noe vi gjør med lett hjerte», sier Kristoffer Vikebak, kommunikasjonsrådgiver i Orkla, til DinSide.
Derfor forsvinner Sunda
Les også
Sunda ble lansert i 1930 som Norges første rene søtpålegg, og mange har et sterkt nostalgisk forhold til produktet. Men nå er det slutt. For godt.
Årsaken er sammensatt. Sunda har hatt lave salgstall og begrenset distribusjon over tid, men det er de tekniske forholdene som setter punktum.
«Maskinene Sunda produseres på er gamle og må skiftes ut for å kunne fortsette produksjonen. En så stor investering kan ikke forsvares for et produkt med lave salgstall», sier Vikebak.
Smaken har endret seg
Samtidig har nordmenns smak endret seg.
I dag er det Nugatti, cookie-butter og nøttesmør som dominerer brødskivene. Bare i fjor ble det solgt over 150 ganger så mye Nugatti som Sunda.
Les også
Men hvis du vil skynde deg å smake pålegget som var en del av min generasjon, bør du skynde deg.
Om ikke lenge forsvinner siste boks ut av butikkhyllene, og da er det for sent.
