Sosiale medier får skylden for at vi nå spiser mye mer jordbær enn før.
Ferske tall fra Rema 1000 viser en vekst på fem prosent i jordbærsalget sammenlignet med fjoråret, og bare de siste fire ukene er det solgt over en million kurver med jordbær.
Instagram-vennlig bær
Jordbær har alltid vært en populær dessertingrediens, men nå ser dagligvarekjedene at bruken også har utviklet seg i nye og kreative retninger.
På TikTok florerer det av oppskrifter der jordbær spiller hovedrollen – alt fra fargerike smoothie bowls og yoghurt-is til jordbærsalater med feta og balsamico.
"Sosiale medier har virkelig bidratt til å fornye måten vi bruker jordbær på. Vi ser trender med cottage cheese, granateple, frø og honning – gjerne servert i dype skåler som er både sunne og Instagram-vennlige. Mange kunder lar seg inspirere av TikTok-oppskrifter, og det merker vi på salget", sier sier salgs- og markedsdirektør i Rema 1000, Pia Mellbye.
Over en million
Med over én million kurver solgte jordbærkurver, er årets jordbærsesong en av de beste på lenge for Rema 1000. Kombinasjonen av smak, helse og kreative mattrender ser ut til å treffe blink hos hele bredden av kunder.
"Vi vet at mange nordmenn er opptatt av helsa si, men også av enkle løsninger i en hektisk hverdag. Jordbær er et strålende eksempel på at det sunne også kan være både godt, enkelt – og veldig sommerlig", sier Mellbye.
Både i Rema og hos andre dagligvarekjeder selges det en kombinasjon av norske og utenlandske bær.
Tilbudsjegeren Gjerrigknark har tidligere reklamert om at kurver med jordbær selges flere steder for ned mot 15 kroner kurven, og da kan man lett bli fristet til å smake bær som kommer fra utenlandske jordbæråkre.
Du kan lese hvor du finner dem her.
Både norske og utenlandske
Jordbær er gjerne et symbol på lokal, kortreist sommermat, men også rimeligere utenlandske bær har fått ben å gå på i sommer.
Hittil i år er bare 15 prosent av jordbærene norske i Rema-kjeden, men denne andelen øker utover i sommersesongen.
I løpet av et år selges det i snitt 1,5-2 millioner kurver norske jordbær, opplyser Rema 1000.
"Norske jordbær har tradisjonelt sett vært en soleklar favoritt blant kundene våre, og noe av dette henger nok sammen med nostalgi og gode sommerminner", sier Mellbye.