En ny gjennomgang gjort av Dagbladets Din Side viser at elbilister kan spare flere tusen kroner på å lade smart i sommer.
Mens bensinfolk flest vet å sjekke pumpeprisene før de fyller tanken, slurver mange elbileiere med å sammenligne ladepriser. Og det kan svi.
NAF har testet 13 ulike ladesteder, både for hurtiglading og lynlading – og fant en prisforskjell på nesten fire kroner per kilowattime mellom billigste og dyreste lader.
Her er det billigst – og dyrest
Skal du lynlade langs veien, gjelder det å velge riktig.
Billigst i testen var Tesla Supercharger, med priser ned mot 2 kroner per kilowatt – men da må du ha Tesla eller abonnement. Andre steder, som Kopla drop-in, tar så mye som 6,29 kroner per kilowatt!
NAF peker på at Recharge og Circle K også er blant de dyreste med sine nesten 6 kroner per kWh, mens Uno-X og Ishavsveien ligger langt lavere i pris.
Forskjellene gjør at du i praksis kan spare opptil 4000 kroner i løpet av ferien hvis du lader 1000 kilowatt.
Slik unngår du ladefella
Vil du lade billig? Da gjelder det å gjøre en liten innsats.
NAF anbefaler å sjekke ladepriser i app før du stopper, registrere deg som kunde da drop-in alltid er dyrere, og vurdere medlemskap i organisasjoner som gir rabatt – som NAF selv. Også noen kredittkort gir ekstra avslag på lading.
Husk også at prisene kan endre seg raskt, særlig hos Tesla, og at lokale forskjeller er store. Det du betalte i går, er ikke nødvendigvis det samme du betaler i dag.
Elbillading kan bli feriekupp – hvis du følger med
Det er lett å tro at lading alltid koster omtrent det samme.
Men i sommer kan det faktisk være en liten feriebonus å hente – bare ved å planlegge litt og velge riktig lader.
Så før du drar på tur: Sjekk prisene, registrer deg der det lønner seg, og spar tusenlapper mens du ruller gjennom Norge.