Konkursen skaper store problemer for mange reisende.
Lige nu læser andre
Du har bestilt pakkereisen, betalt med kort og pakket kofferten. Nå gjenstår bare sol, basseng og paraplydrinker. Men så skjer det som for mange er selve feriemarerittet: Reisebyrået går konkurs – og du står plutselig på bar bakke.
Sommerferien er godt i gang, og mange nordmenn har tatt pakketur med reisebyrå. For mange er det viktigste at «alt er ordnet», men forestill deg at du plutselig står uten hjemreise og natten blir et spørsmål om økonomisk panikk.
Det som skulle være trygg sommerferie kan raskt bli mareritt – det er nettopp hva som skjer nå for mange reisende når et stort reisebyrå plutselig går konkurs midt i ferietrushen.
Mange blir rammet
Det er det svenske reisebyrået Mixx Travel AB (også kjent som Turkietresor) med hovedkontor i Malmö som har gått konkurs – med umiddelbar virkning.
Selskapet har arrangert charterreiser til populære feriemål som Tyrkia og Hellas, og mange nordmenn har brukt dem – enten direkte eller via samarbeidspartner.
Læs også
Konsernet, som hadde en omsetning på 332 millioner svenske kroner i 2024 og et driftsresultat på 3,8–4,3 millioner, avsluttet virksomheten brått etter flere forsøk på investering og redningsforsøk mislyktes.
Opp til 1 .300 charterreisende – inkludert nordmenn – er nå strandet i Tyrkia og Hellas.
Konkursen ble bekreftet 31. juli, og ifølge selskapet er all drift nå stanset umiddelbart. På nettsiden sin beklager de situasjonen og henviser til Malmö tingrett for mer informasjon.
Dette må du gjøre nå
Dersom du er en av dem som har bestilt pakkereise gjennom Mixx Travel, kan du ha rett på erstatning. Norske kunder som har kjøpt reiser gjennom den svenske aktøren, skal nå henvende seg til svenske Kammarkollegiet, som administrerer reisegarantien. Det er viktig å gjøre dette raskt – fristen for å sende inn krav er tre måneder fra konkursdatoen.
“Har du kjøpt en pakkereise, kan du søke om kompensasjon fra selskapets reisegaranti. Du kan ikke få penger tilbake dersom reisen er avlyst av andre årsaker enn konkurs”, opplyser Kammarkollegiet på sine nettsider.
Læs også
Ifølge Forbrukerrådet kan du også forsøke å få refundert utgiftene gjennom banken din, dersom du betalte med kredittkort. I slike tilfeller kan banken ha ansvar for å dekke tapet. Men dette gjelder først og fremst dersom du ikke får gjennomslag hos Kammarkollegiet.
Tiden er knapp
Det haster å handle. Har du blitt rammet av konkursen, må du dokumentere alle ekstrautgifter og søke erstatning så snart som mulig. Det kan være både hotell, nye flybilletter og annen transport.
Dette er også en vekker for alle som planlegger fremtidige reiser: Pass på å bestille pakkereiser med selskaper som har gyldig reisegaranti, og bruk kredittkort når du betaler – det kan være redningen hvis noe går galt.