Mens folk fortsatt nyter sol, is og ferie, planlegges det store inngrep i trafikken bak kulissene. Når høsten kommer, kan hverdagen for mange bli snudd på hodet.
Ifølge NRK advares det nå om store problemer for både kollektivpendlere og bilister til høsten.
Når togstasjoner, T-baner og veier stenges samtidig, kan hverdagsreisen bli alt annet enn hverdagslig.
Togkaos, bussrot og fulle vogner
I Drammen er dobbeltsporet og den nye stasjonen tre uker forsinket. Først 31. august skal det stå klart.
Samtidig kuttes ekstratogene på Østfoldbanen, og på Kolbotn reduseres kapasiteten drastisk: bare ett spor vil være i bruk helt til høsten 2026. Dette betyr innstilte avganger og overfylte tog – spesielt i rushtiden, der mange allerede står som sild i tønne.
For å erstatte togene trengs det hele 300 busser per dag, ifølge Vy. Mange av disse må gå fra stasjoner der det allerede er trangt om plassen.
Og mens Sørlandsbanen og Gjøvikbanen også rammes av stengte spor, vil flere linjer få innstillinger fordi vedlikehold, godstog og fjerntrafikk presses inn på de samme traseene.
Veikøer og vedlikehold i kø
Det stopper ikke med skinner og strøm. Statens vegvesen melder at bruer på E6, E18 og Ring 3 trenger omfattende vedlikehold i årene som kommer.
Dette kan føre til store kødannelser i Oslo-området, samtidig som kollektivtilbudet halter. Når Sandvika-bruer og Gaustad får sin tur senere i år, vil både bilister og busspassasjerer merke det – kraftig.
I tillegg varsler Jernbanedirektoratet at mange vil måtte jobbe hjemmefra, rett og slett fordi kollektivtrafikken blir for ustabil. Det er allerede satt i gang koordinering mellom Bane NOR, Ruter, Jernbanedirektoratet og Statens vegvesen for å holde oversikt over alle avvikene – men mye tyder på at kaoset ikke lar seg rydde helt opp i med det første.
NAF roper varsku: Nå må det handles
NAF er tydelig i sin kritikk. De etterlyser strakstiltak som midlertidige innfartsparkeringer med ekspressbusser og åpning av kollektivfelt for elbiler som samkjører.
Per i dag finnes det bare korte strekninger for samkjøring – det mener NAF er altfor lite.Og dette er bare starten: De store bru-arbeidene i 2025 markerer bare inngangen til en lang periode med vedlikehold og stengte veier og togspor.
"Det trengs langt flere tiltak enn det Bane Nor og Statens vegvesen har lagt opp til nå", sier pressesjef Ingunn Handagard.
En tøff reise venter
Er du pendler i Oslo-området, bør du begynne å planlegge allerede nå.
Høsten kan bli starten på en lang periode med buss for tog, omkjøringer og kaotiske arbeidsreiser – både for deg som kjører bil og deg som tar kollektivt.