XXL i hardt vær: Oppga ikke førpriser under Black Week

29/11/2024 00:57

Yvonne

FORBRUKER
Foto: XXL
Foto: XXL
Sportskjeden får nå kritikk for utydelig prissetting.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Tilbudsavisene flommer over av gode tilbud i forbindelse med Black Friday og Black Week. Sportskjeden XXL lover at varene deres blir billige, men det er vanskelig å se hvor billige de er. Årsaken er at de ikke oppgir før-pris i annonsene sine, skriver magasinet Tek.

Nå får kjeden kritikk fordi de er lovpålagt å opplyse om før-prisen.

Til tross for nytt lovverk som krever at man oppgir laveste førpris som et produkt har hatt, har oppmerksomme lesere notert seg at ikke alle følger reglene til punkt og prikke - i hvert fall ikke like klart.

Den nye loven som kom i fjor krever at butikkene opplyser om hva et produkt har kostet før tilbudet startet, samt at produktet har hatt denne prisen i minst 30 dager før tilbudet starter.

Førprisen utydelig
XXL reklamerer i disse dagene for gode medlemskupp, men i tilbudene knyttet til kundeklubben XXL Reward mangler førprisen.

Nå får butikkjeden kritikk for utydelig prissetting. Både Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet er tydelige på at førpris alltid skal opplyses uavhengig av normalpris, og førprisen skal være siste prissetting 30 dager før tilbudet.

Det gjelder for eksempel en jakke fra Swix med oppgitt pris på 3499,- og medlemspris på 799,- Spørsmålet er bare hva den reelle førprisen er før tilbudet.

Vil endre teksten i tilbudet
Selv mener kjeden at normalprisen kan regnes som førprisen.

"Prisen som står oppgitt på disse produktene er laveste anvendte pris de siste 30 dagene", skriver Jan Christian Thommesen, kommunikasjonsdirektør i XXL til Tek.no.

Han innrømmer at teksten kan misforståes, og opplyser at kjeden kommer til å klargjøre prisen i tilbudene fremover.

Kundeklubber gjør det komplisert
"Kundeklubber, fordelsprogrammer og den slags gjør det ofte utfordrende for forbrukerne å navigere i de ulike tilbudene. Da er det desto viktigere for de næringsdrivende å være klare og tydelige i sin kommunikasjon, både når det gjelder prisfordeler og vilkårene for å få disse prisene", sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet til magasinet.

Forbrukertilsynet har tidligere denne måneden meldt at de har en rekke tiltak i gang for å kontrollere tilbud knyttet til Black Friday.