Hertuginne vinner rettsak: Får 9 kr i erstatning

Foto: Ruba/Backgrid/Ritzau Scanpix

Etter en årelang strid er det nå faldt en avgjørelse i saken.

Etter en årelang rettssak mellom hertuginne Meghan på den ene siden og Mail on Sunday på den andre, har en dom nå falt.

Her ble avisen dømt for brudd på privatlivet ved å publisere deler av et personlig brev.

Avisen har også formelt bekreftet at de og søsternettstedet MailOnline aksepterer nederlaget og ikke vil ta saken til Høyesterett.

Les også

Avslørt: Dianas skjulte hemmelighet for prins Charles

De er også klare til å betale Meghan en kompensasjon på £ 1, som er omtrent 9 kroner.

Det sier TV 2.  

Publiseringen av brevet kom i 2019, da sa Meghan selv offentlig sa at hun ville saksøke avisen.

Lagmannsretten i London avviste en anke fra Mail on Sunday i desember, og ble enige om at innholdet i brevet var «personlig, privat og ikke et spørsmål om legitim offentlig interesse».

Retten vurderte at det var offentliggjort mer enn det som var nødvendig for brevet.

I tillegg til denne saken gikk Meghan også til søksmål mot brudd på opphavsretten, som hadde blitt brutt ved å publisere den selv.

Erstatningen for denne saken er så langt uspesifisert.

Selv om 9 kroner ikke er mye, er det viktigste for Meghan også symbolikken og prinsippet om lovbruddet i Mail on Sunday.

«Denne seieren kan sette presedens. Men det som er viktigst er at vi sammen er modige nok til å endre en tabloid industri som lærer folk å være ondskapsfulle og tjene på løgnene og smertene de skaper,» sa hertuginnen etter seieren ifølge TV 2.

Les også

Merkelig tradisjon: Dronning Elizabeth veier sine gjester etter julemiddagen