4 vanlige morgenrutiner som gjør deg tykk

Du bør virkelig ikke undervurdere morgenrutinene dine hvis du ønsker å gå ned i vekt.

Har du allerede kuttet ut alt som heter sukker, gluten og fast-food fra måltidene dine, men fortsatt ikke opplver at nåla går nedover på vekten, så kan det skyldes dårlige morgenrutiner.

Tallet på vekten lar seg nemlig lett påvirke av vanene dine om morgenen:

- Den største feilen som de fleste begår, er å starte dagen på feil måte, opplyser Susan Peirce Thompson, som er formann for instituttet for Sustainable Weight Loss, til Womens Health Magazine.

Les også

Sjekk brystene dine: Disse 7 symptomene kan være tegn på brystkreft

Her er fire typiske morgenrutiner som gjør deg tykk:

1. Du sover for mye:
Selv om det er sunt med en god og lang natts søvn, så kan det få konsekvenser for vekten hvis du sover for mye. Undersøkelsen viser at personer som sover mer enn 10 timer pr. natt, har en tendens til å være overvektige, sammnelignet med de som sover mellom syv og ni timer. Gjør det derfor til en fast rutine å sette vekkerklokken til 8 timer etter du har lagt deg.

2. Du kler på deg i mørket:
Folk som får sol tidlig på dagen, har ifølge undersøgelser en lavere BMI enn folk som ikke får med seg solen, fordi de gjør seg klar og kler på seg med gardinene trukket for. Får du bare 20 minutters ekstra dagslys om morgenen, vil det være svært nyttig for vekten din. Kroppens kaloriforbrennings-mekanisme økes så fort du får dagslys – så start dagen med å få sollys så tidlig som mulig.

Les også

Psykolog: Menstruasjonssmerter er bare en myte kvinner bruker som unnskyldning

3. Du rer ikke opp sengen din:
Undersøkelser viser at personer som rer opp sengen sin, har 19 prosent større sjanse for å få en god natts søvn. Som nevnt i punkt 1 er en god natts søvn viktig hvis du vil gå ned i vekt - så lenge du ikke sover for mye. Hvis du rer opp sengen din, er det større sannsynlighet for at lager deg en sunn matpakke og er bedre til å overholde budsjetter, skriver Charles Dughill i boken The Power of Habit.

4. Du veier deg ikke:
Det er en god idé å veie seg hver eneste morgen, hvis du ønsker å komme de overflødige kiloene til livs. Undersøkelser bekrefter at folk som veier seg hver dag om morgenen, har lettere for å gå ned i vekt. Vekten om morgenen er den mest presise, og hvis du én morgen veier mer enn forventet, har du hele dagen til å rette det opp. 

Hvis du ønsker å gå ned i vekt, så er det mye som tyder på at du bør endre på morgenrutinene dine. Husk derfor å sove 8 timer, trekke gardinene til siden, r re opp sengen og veie deg etter du har stått opp.

Les også: Disse 6 matvarene bør du spise hvis du vil ha en sunn og frisk vagina