7 matvarer du trodde var sunne, men som faktisk gjør deg tykk

Det mange av oss går rundt og tror er sunt, er i virkeligheten kanskje ikke så bra for oss allikevel.

Det er virkelig en jungel av forskjellige matvarer og kosttips når man vil gå ned i vekt. Men det mange av oss tror er sunt, er kanskje ikke så bra for oss allikevel, viser det seg 

Vi har samlet en rekke matvarer de fleste av oss tror er sunne, men som i virkeligheden setter seg rett på magen.

1: Kylling

Fjærkre er blitt utrolig populært her til lands, hvor det spesielt er kylling det går mye av. For mange som enten trener mye eller vil holde vekten, er kyllingen populær fordi det få kalorier i det og inneholder mye proteiner. 

Men hvis det er skinn på kyllingen, inneholder den dobbelt så mange kalorier som den uten. Eller hvis du kjøper en kylling som er ferdig marinert, så inneholder den mye sukker.

Les også

10 tegn på at du er mer stressa enn du tror

2. Tacokrydder

Taco er så enkelt å lage at selv et barn klarer det. Samtidig er jo den meksikanske retten ganske sunn, er den ikke? Det kan den være, i hvert fall hvis man vel å merke utelater visse kaloribomber. For det tacokrydderet vi kjøper ferdig i en pose, er nemlig fullt av sukker og salt, som gir krydderet den gode smaken. 

Et godt tips er derfor å lage krydderet selv - vanskelig er det heller ikke.

3. Mørkt brød

Mørkt brød er i utgangspunktet bra. Men det er ikke kaloribesparende bare fordi det har en brun farge. Hvis den brune fargen skyldes at man bruker brun sirup, så inneholder det store mengder sukker, som sammen med melet gir et brød rikt på karbohydrater.. Med andre ord så setter det seg på kroppen hvis du spiser for mye av det.

4. Pesto

Med en god pesto, blir en skål pasta fort mer spennende. Men du må passe på hvis du vil gå ned i vekt. En spiseskje pesto inneholder cirka 100 kalorier, og det er med andre ord derfor en kaloribombe.

5. Nøtter

Nøtter er ofte populære blant treningsentusiaster. De har et høyt proteininnhold og gir energi. Men allikevel skal du passe på at du ikke spiser for mye nøtter. 100 gram cashewnøtter inneholder for eksempel 590 kalorier, hvilket tilsvarer 46,5 gram fett.

Les også

Vil du ha et penere smil? Ny forskning avslører at kokosolje kan bleke dine tenner

6. Energibarer

Det kan være fristende å ta en energibar på veien til treningssenteret. Selv om det står at den er sukkerfri, vet du hva den egentlig inneholder? Det kan gjemme seg litt av hvert når det kommer til tilsetningsstoffer. Derfor anbefales det heller å lage sine egne. De du får i butikken inneholder ofte mye protein, men til gjengjeld også mye fett. 

7. Juice

Juice er jo laget på frukt, ergo er det sunt for oss. Men de fleste ferdigblandede juicer inneholder mye sukker for smakes skyld, så det kan være lurt å sjekke næringsinnholdet hvis du er glad i juice. Det er selvfølgelig også mulig å lage sin egen sunne og friske juice.

Les også: Vitenskapen med ny oppdagelse: Glutensensitivitet er ren innbilning