Vibeke anmelder flyselskap: 'Jeg skalv av sinne da jeg så behandlingen av hundene'

22/11/2016 09:30

Anniken Hauge

Innland
Hundeeieren er rystet over behandlingen hundene hennes fikk, da hun fredag forrige uke skulle ha de med på flyreisen.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Fredag reiste Vibeke Katrine Petterson fra Alta til Gardemoen med sine tre hunder.

Hun tok flyet for å delta i en hundekonkurranse i Lillestrøm - en tur hun har tatt med hundene før. Men denne gangen var flyselskapet Norwegians behandling av dyrene dog så dårlig, at hun nå har valgt å anmelde de. Det skriver Dagbladet

Vibeke Katrine Petterson fulgte nøye med for å se at hundene ble behandlet bra og kom ordentlig ombord på flyet. Dessverre ble hun ikke bare skuffet, men helt rasende. 

 

For det første tok personalet hundene ut på landingsbanen i transportkassen, allerede før flyet hadde landet på banen. Det fikk hundene til å hyle av skrekk på grunn av den voldsomme lyden. 

Videre var det bare én person til å løfte hundene ombord. Buret ble kaste på hodet, hvilket førte til at hundene fikk snuten i gitteret og kunne kommet alvorlig til skade. 

- Jeg ble så rasende at jeg skalv da jeg så den stygge behandlingen hundene fikk, og jeg er glad for at de ikke kom til skade, sier hundeeieren, som filmet hele episoden.

Til slutt var hundene så påvirket av episoden, at hun måtte trekke dem fra konkurransen. Dyrene var så stresset under flyturen at det ikke lot seg gjøre å gjennomføre en konkurranse.

Hundene har det heldigvis bedre nå, men det var først etter to dager at de følte seg bedre. Flyturen hjem mandag gikk heldigvis bedre.

Vibeke Katrine Petterson har sendt filmen til Norwegian og klaget over behandlingen av hundene. Hun har også anmeldt episoden til myndighetene. Hun understreker at det på ingen måte er den ansatte sin skyld. Vedkommende ble sendt ut alene og burde fått hjelp. Det er systemet det er noe galt med, mener hun. 

- Jeg betaler Norwegian for en ytelse, som jeg forventer er helt sikker. Det er viktig å sette fokus på dette, for å unngå at det skjer igjen, og for å endre rutinene. Det er snakk om levende dyrs sikkerhet, og en slik behandling er overhodet ikke i orden. Det må stoppe nå, sier hundeeieren.

 

Kommunikasjonssjef hos Norwegian, Katarina Solli, sier at hun har sett filmen og at den gjorde vondt å se på. Selskapet beklager på det sterkeste, og sier at dette ikke er vanslig prosedyre.