De fleste av oss begynner å bekymre oss når bilen nærmer seg 200.000 kilometer. Men Irv Gordon, en vanlig lærer fra New York, satte alle rekorder med sin Volvo P1800S fra 1966. Da han kjøpte bilen som 25-åring, hadde han neppe sett for seg at han 52 år senere ville være innehaver av verdensrekorden for høyeste kjørelengde. Det skriver Nyheder24.
Fra New York til månen – sju ganger
I løpet av disse årene tilbakela Irv utrolige 5,2 millioner kilometer – tilsvarende å kjøre sju ganger tur-retur til månen. Han kjørte bilen hver dag til jobben, og tok utallige roadtrips. I snitt kjørte han over 170 kilometer hver dag i mer enn et halvt århundre.
"Jeg hadde alltid et sted jeg ville dra, og for meg var selve kjøreturen en del av eventyret", fortalte Irv i et intervju.
Hemmelige ingredienser: gammel Volvo og en pertentlig sjåfør
Volvoen var en P1800S, en liten, klassisk sportsbil med en 1,8-liters rekkefirer som ytet 115 hestekrefter. Det mest utrolige? Den originale girkassen holdt hele veien – mer enn fem millioner kilometer uten ét eneste girkassehavari. Motoren ble riktignok overhalt ved 1,1 millioner kilometer og igjen like før tre millioner miles, men selve motorblokken var original fra 1966.
Mange spør seg: Var det bilen eller sjåføren som gjorde bragden mulig? Sannheten er trolig en kombinasjon. Irv var ekstremt nøye med vedlikehold, fulgte serviceheftet til punkt og prikke og hadde strenge regler: ingen spising eller drikking i bilen, og han var den eneste som fikk kjøre den.
Tallene som får deg til å måpe
I løpet av bilens levetid gikk det med:
130.000 liter bensin
3.714 liter motorolje
928 oljefiltre
520 tennplugger
180 dekk
Bare bensinen kostet Irv anslagsvis over 2 millioner kroner etter dagens priser. Og ja, han brukte bilen til privat kjøring – ikke til drosje eller budbil.
Belønnet av Volvo selv
Da Irv passerte en million miles, fikk han en splitter ny Volvo 780 coupe av fabrikken. Da han nådde to millioner miles, fikk han en Volvo C70. Men ingenting kunne stoppe ham fra å kjøre videre i P1800-en. Totalt rakk han nesten fire millioner miles bak rattet i ulike Volvoer.
Hva kan vi lære av Irv?
Historien om Irv og Volvoen hans er et bevis på hva godt vedlikehold, jevnlig service og litt bilkjærlighet kan utrette. Og kanskje er det et lite spark bak til oss alle: Tar vi egentlig godt nok vare på bilene våre?