Dette er den perfekte temperaturen å sove i

12/09/2023 09:30

Emma

Livsstil
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Hvis temperaturen bare er fem grader høyere, kan det få merkbare konsekvenser både fysisk og mentalt. Det viser en studie av personer over 60 år.

Hvem har ikke prøvd å bite tennene sammen i sengen fordi det er iskaldt på soverommet. Eller det motsatte. At det er så uutholdelig varmt at det er umulig å lukke et øye.

Rastløs søvn med mange forstyrrelser eller for lite søvn er begge problemer som plager mange mennesker - spesielt på varme sommernetter.

Spørsmålet er da, når er temperaturen for høy?

En gruppe forskere fra Marcus Institute for Aging Research samt Harvard Medical School, begge lokalisert i Boston, Massachusetts, USA, bestemte seg for å finne den optimale sovetemperaturen.

De gjennomførte en studie med 50 frivillige, alle over 60 år og bosatt i Boston, hvor klimaet er veldig likt Nord-Europa. Forsøket ble gjennomført i deltakernes egne hjem, og termometre og fuktmålere ble installert på soverommet. I tillegg måtte deltakerne ha på seg en slags tracker som overvåket søvn, hudtemperatur, puls og bevegelse.

Ved hjelp av de innsamlede dataene kunne forskerne da se at den optimale temperaturen for god og avslappende søvn hos eldre mennesker ligger i området 20-25 grader Celsius.

Så snart temperaturen steg fra 25 til 30 grader, led deltakernes søvneffektivitet, som er hvor lang tid en person sover etter å ha ligget i sengen.

Med bare fem graders temperaturstigning falt søvneffektiviteten med opptil 10 prosent, noe som kanskje ikke høres ut som mye.

Tidligere forskning har imidlertid vist at en 10 prosent reduksjon i søvneffektivitet er nok til å hemme hjernens ytelse, øke stress, angst og tretthet, og til og med påvirke blodsukkerbalansen dagen etter.

Når nettene blir varmere i forbindelse med global oppvarming, foreslår forskerne bak studien å se nærmere på hvordan vi kan forbedre temperaturforholdene innendørs, spesielt på sykehjem. De nevner blant annet ting som temperaturregulerende veggmaling og spesielle byggematerialer.

"Når vi kjemper mot de mange forskjellige konsekvensene av klimaendringer, bør vi absolutt ikke ignorere virkningen på noe så grunnleggende som søvn," sa Amir Baniassadi, en ingeniør og helseforsker ved Harvard Medical School som ledet den nye studien.

Forskning har allerede vist at dårlig søvn kan ha langsiktige konsekvenser for folks fysiske og mentale velvære. Det kan til og med endre vår oppfatning av andre og dermed ha negative konsekvenser for relasjoner.

Basert på beregninger vil de stigende temperaturene innen år 2099 ha frarøvet hver person omtrent 50 timers søvn årlig. Dette vil særlig ramme eldre mennesker, som er mest følsomme for varmestress – både om dagen og om natten.

Når det gjelder den optimale søvntemperaturen på 20-25 grader, understreker forskerne at det kan være store individuelle forskjeller mellom mennesker. Hver person har sitt eget optimale temperaturspekter, og det spekteret kan endres over tid.

Amir Baniassadi anbefaler at folk gjør de nødvendige justeringene selv for å oppnå optimal søvn. Det kan være ting som å sørge for skikkelig ventilasjon på soverommet og kanskje vurdere om noe kan gjøres med selve boligbyggingen, selv om dette er både tungvint og dyrt.

Læs også:

Dette er hva vitenskapen sier om å spise en banan til frokost Selv om det ikke er ideelt som et første måltid, kan det være fordelaktig å spise en banan før frokost eller som en del av en balansert frokost.
Kronprinsessen er gravid: Viser frem babymagen Kronprinsparet venter sitt første barn.