Forside LIVSSTIL «Jeg jobber i kassa, og jeg kan ikke fordra når...

«Jeg jobber i kassa, og jeg kan ikke fordra når kundene sier dette»

«Jeg jobber i kassa, og jeg kan ikke fordra når kundene sier dette»
Shutterstock

Kassamedarbeidere må høre litt av hvert.

Akkurat nå leser andre

Det finnes to typer kunder i supermarkeder.

Først og fremst er det de som bare vil få unnagjort handlingen sin. Når det er deres tur i kassen, hilser de gladelig på kassereren, betaler og skynder seg ut av butikken.

Motsatt er det en gruppe kunder som gjerne vil prate litt med personen som piper varene inn.

Men hva bør du si, og hva bør du unngå?

Mediebyrået NLC svarer på dette i en artikkel hvor de har snakket med flere butikkansatte som sitter i kassa.

Unngå dette spørsmålet

Les også

Når kassereren setter opp et skilt med ordene «Kasse er stengt», er det ofte en kunde som ikke helt forstår budskapet.

Dette resulterer i at kassereren får et spørsmål som kan være irriterende etter en lang dag:

«Er det stengt?»

Anbefalingen er å tenke seg om to ganger når du ser skiltet bli satt opp – og å finne en annen kø uten å stille noen spørsmål.

Gratis?

I tillegg er det de klassiske vitsene som aldri blir gamle.

Les også

Når en strekkode ikke virker, kan den pratsomme kunden finne på å si:

«Hvis du ikke kan skanne den, er den sannsynligvis gratis.»

Varen er ikke gratis, og det kommer den aldri til å bli, og det er derfor kassamedarbeiderne begynner å bli lei av den utbredte vitsen.

Nedlatende kommentarer

Selv om en dårlig vits kan være slitsom, finnes det noe verre.

Dette er når kunder personlig henvender seg til personen i kassa med nedlatende eller støtende kommentarer. For eksempel kan det være:

Les også

«Sitter du her fordi du ikke tok utdannelsen og skolearbeidet alvorlig?»

Om kommentaren er ment ondsinnet eller som et velmenende råd om å prioritere utdannelse, skal vi ikke gjøre oss til dommere over. Men uansett hva som ligger bak, er kommentarer som det helt unødvendig.

Helt til slukk kommer et hjertesukk fra en kassamedarbeider.

«Det er virkelig tungt når man sier hei eller ønsker kundene en god dag, og man ikke får noe svar tilbake, bare stillhet», sier en av medarbeiderne i artikkelen.

Kassamedarbeiderne gjør en innsats hver dag for å smile og ønske deg en god dag. Det koster lite å gjøre det samme.

Ads by MGDK