Sola skinner, bilen er pakket til randen, og turen går mot fjell, sjø eller hytta. Men i det du suser forbi første bomstasjon, tikker beløpet inn, og det stopper ikke der.
Dagbladets DinSide har sett nærmere på hvor mye du faktisk må ut med i bompenger i sommer – og svaret vil nok overraske mange.
Spesielt elbilister får seg en liten støkk, for gratispassasjer-dagene er over.
Elbilene mister fordelen
Mange velger Norge som ferieland i sommer, og det betyr ofte bilferie. Men de som trodde elbilen ville gjøre turen billigere, må tro om igjen.
På enkelte strekninger koster det nå nesten like mye – eller mer – med elbil som med bensinbil, dersom du ikke har bombrikke og Autopass.
Tur-retur Sandvika–Otta uten brikke koster hele 794 kroner med elbil og 930 kroner med bensinbil.
Har du brikke, er prisen betydelig lavere: henholdsvis 420 og 629 kroner.
Her blir det litt billigere – men ikke lenge
En liten gladnyhet: De to siste bommene mellom Gardermoen og Minnesund fjernes i juli, og du sparer rundt 50 kroner på den strekningen.
Men gleden blir kortvarig. Nye E6 fra Moelv til Lillehammer er under bygging, og her kommer det etter hvert fire nye bommer.
Finnmark er fri for bommer
Vil du virkelig spare? Da bør du peile deg nordover.
I Finnmark finnes det ikke en eneste bomstasjon, og staten dekker hele regninga for veiene.
Også i Tromsø slipper du billig unna – en tur til svenskegrensa og tilbake koster bare 34 kroner med elbil og 128 med bensinbil, hvis du har brikke.
Husk brikka – eller betal dyrt
Det er én ting som går igjen i alle eksemplene: Har du ikke bombrikke og Autopass-avtale, betaler du fort flere hundrelapper ekstra – uansett hvilken bil du kjører.
Så før du legger ut på norgesferie: Sjekk brikka, og spar deg for en bomregning som ødelegger feriestemningen.