Kommer du alltid for sent? - Da kan det hende du lider av denne sykdommen

26/07/2023 15:30

Sofie

Livsstil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Er du typen som alltid er litt sent ute?

Da kan du faktisk lide av fenomenet som kalles tidsblindhet. Det refererer til manglende evne til å gjenkjenne når tiden har gått eller å anslå hvor lang tid noe vil ta, ifølge rådgivende psykolog Dr. Becky Spelman.

Så du er garantert personen som skynder seg til bussen i siste liten, overser tidsfrister eller tror en oppgave vil ta deg 30 minutter når den faktisk vil ta det dobbelte.

Mens alle vil oppleve dette til en viss grad gjennom livet, er tidsblindhet en vedvarende skjev oppfatning av tid, sa eksperten og grunnleggeren av Private Therapy Clinic.

Det er ikke en medisinsk tilstand i seg selv, men leger bruker det som en måte å snakke om konseptet med å miste oversikten over tid.

"Tidsblindhet er ofte assosiert med nevroutviklingstilstander som ADHD," sa Dr. Becky til The Sun.

Men det betyr ikke at du må ha ADHD for å oppleve tidsstyringsproblemer. Hun forklarte at tidsblindhet noen ganger kan oppstå når hjernen vår lider av "eksekutiv dysfunksjon".

Det er når det skjer noe som forstyrrer hjernens evne til å kontrollere og regulere tanker, følelser og atferd.

"Når dette begynner å skje, kan det være vanskelig å planlegge, organisere eller administrere tid," sa hun.

Både ADHD og tidsblindhet er generelt forbundet med hyperfokus, som er når en person er så opptatt av en oppgave at de kan stenge ned alt annet.

Du legger kanskje merke til dette når du gjør noe du synes er interessant og tiden bare flyr av gårde.

Hvis du har det vanskelig med tid, er det noen triks du kan prøve.

1. Bruk av visuelle signaler

Begynn å bruke tidtakere, alarmer og kalendere. Disse vil bidra til å skape en mer håndgripelig følelse av at tiden går og gi påminnelser om viktige tidsfrister eller oppgaver.

2. Del opp oppgaver i mindre biter

Prøv å gjøre store oppgaver mindre. "Mindre, mer håndterbare segmenter kan gjøre det lettere å estimere og allokere tiden som trengs for ferdigstillelse," sa eksperten.

3. Etablere klare rutiner og tidsplaner

"Å etablere vanlige rutiner og tidsplaner kan bidra til å gi 'struktur og konsistens', noe som gjør det lettere å administrere tid og holde seg organisert," sa Dr. Becky.

4. Øv på egenomsorg og stressmestring

Prøv å delta i aktiviteter som reduserer stress, som trening, oppmerksomhet og tilstrekkelig søvn. Disse kan alle bidra til å forbedre fokus og generell velvære.

Læs også:

Legg det under jordbærplanten din: Da får du sommerens beste avling Det er en vanlig frustrasjon blant jordbærdyrkere å se rikelig blomstring uten at innhøstingen følger etter.
Dette er hva vitenskapen sier om å spise en banan til frokost Selv om det ikke er ideelt som et første måltid, kan det være fordelaktig å spise en banan før frokost eller som en del av en balansert frokost.