Forside LIVSSTIL Ny studie vekker bekymring: Forskere fant skjulte spor i hjertet...

Ny studie vekker bekymring: Forskere fant skjulte spor i hjertet flere år etter covid

Koronapandemien er over for lengst, men viruset kan fortsatt sette spor i kroppen hos personer som ellers føler seg helt friske.

Det viser en ny norsk studie der forskere har funnet tegn til økt belastning på hjertet hos personer som tidligere har hatt covid 19.

Blodprøver avslørte forskjeller

Forskningsprosjektet omfattet nærmere 20.000 nordmenn. Forskerne sammenlignet blodprøver tatt før pandemien med prøver fra de samme personene etter at pandemien hadde vært gjennom landet.

Ifølge NRK viste analysene en forskjell som fikk forskerne til å reagere.

Personer som hadde hatt covid 19 hadde oftere forhøyede nivåer av proteinet troponin i blodet. Troponin brukes som en markør for belastning eller skade på hjertemuskelen.

Kan være knyttet til økt risiko

Professor og overlege Torbjørn Omland forklarer at selv små økninger i troponin kan være interessante fordi de over tid kan være forbundet med økt risiko for hjertesykdom.

«Når nivået av troponin stiger, øker risikoen for å få hjertesykdom i fremtiden,» sier han til NRK.

I studien steg troponinnivåene i gjennomsnitt med fire prosent hos dem som hadde hatt covid 19. Risikoen for en tydelig økning i troponin var samtidig 17 prosent høyere enn hos personer som ikke hadde vært smittet. Det skriver pensionist.

Ber om mer forskning

Forskerne understreker at funnene ikke betyr at tidligere koronasmittede har akutte hjerteskader. De fleste har ingen symptomer og lever helt normale liv.

Folkehelseinstituttet peker samtidig på at studien ikke kan fastslå om endringene er varige eller hvilken betydning de vil få for den enkelte på lang sikt.

Forskerne mener derfor at det er behov for flere studier før det kan trekkes sikre konklusjoner om sammenhengen mellom tidligere covid 19 og risikoen for senere hjertesykdom.

Ads by MGDK