Slik setter du opp et hjemmekontor

03/03/2021 09:06

Jonas Chan

Livsstil
I disse tider er det mange som ønsker å jobbe hjemmefra og starte opp sine egne bedrifter på nett. Men mange opplever at dette kan være ganske utfordrende om det er mange distraksjoner i hjemmet som hindrer dem i å være effektive når de skal jobbe. I tillegg er det flere sikkerhetsaspekter man må tenke over når man jobber på nett. Her skal vi gå gjennom flere punkter for å lage en effektiv og trygg arbeidsplass hjemme. Enten du har planer om å bli skribent eller en ny norsk Youtube stjerne, så er disse tipsene viktig for en hvilken som helst nyoppstartet entreprenør   Sikker tilkobling- Dette er vel egentlig viktig i alle husstander. Bruker man PC'en til både jobb, netthandel, eller spiller live casino på nett for den saks skyld, så er det viktig at ingen kan få tak i sensitiv informasjon.  En av de vanligste truslene i dag er såkalte phishing angrep, der ofre klikker på linker i ukjente e-poster som inneholder skadelig programvare. Slike virus kan spore opp masse informasjon som ligger på PC'en uten at ofrene fatter mistanke om dette.  For å unngå slike angrep- Slå bestandig på brannmuren på datamaskinen, og i tillegg kan man bruke en VPN løsning som krypterer innhold som lokasjon, adresse, og besøkte nettsider.   Hjemmekontor, ikke sengekontor- Det høres vel herlig ut å legge laptopen på fanget og dytte et par puter bak ryggen, så er man klar for å jobbe. Men i realiteten så vil ikke dette være en god løsning om man ønsker å være fokusert på jobben.  Selv om man jobber hjemmefra, så er det viktig å sette i stand et effektivt hjemmekontor hvor du kan skille mellom jobb og fritid. Om ikke, så er det lett å falle for fristelsen å sitte med Youtube eller Facebook hele dagen.  Sørg for å få på plass en god kontorpult (helst justerbar i høyden), og en behagelig stol som støtter ryggen godt. I tillegg bør hjemmekontoret være på et rom hvor du får fred og ro fra familie og støy.  I tillegg bør man stelle og kle seg som man faktisk skal på en arbeidsplass- Pysj og tøfler hører ikke hjemme på et kontor!   Programvare og maskinvare- Når man kjøper inn PC og programvare til kontoret, så er det viktig å tenke over hva slags type arbeid du skal gjøre. Er jobben for det meste hjemme, er det rimeligste alternativet en stasjonær PC. Sørg for at den har minst: ·       Windows 10 64-bit ·       Intel Prosessor i5 eller høyere ·       8GB RAM   Med mindre man jobber med videoredigering eller andre oppgaver som krever mye kapasitet, så holder dette til de fleste enkle arbeidsoppgaver og programvare. Det viktigste er at du har en PC som gir deg en god flyt i arbeidet, og ikke henger når du åpner programvarer eller nettsider som vil senke effektiviteten i arbeidet. Jobber man som skribent eller med regnskap, er det et must å ha skriver og skanner. Istedenfor å lagre bunkevis med papirer på kontoret, er det mye mer effektivt og plassbesparende å abonnere på en skyløsning for å lagre alle dokumenter. Da er det enklere å finne tak i viktige papirer, sparer plass hjemme, og i tillegg blir det langt mindre papirsøppel. Så, hva venter du på? Sett i gang og lykke til!

I disse tider er det mange som ønsker å jobbe hjemmefra og starte opp sine egne bedrifter på nett. Men mange opplever at dette kan være ganske utfordrende om det er mange distraksjoner i hjemmet som hindrer dem i å være effektive når de skal jobbe. I tillegg er det flere sikkerhetsaspekter man må tenke over når man jobber på nett. Her skal vi gå gjennom flere punkter for å lage en effektiv og trygg arbeidsplass hjemme. Enten du har planer om å bli skribent eller en ny norsk Youtube stjerne, så er disse tipsene viktig for en hvilken som helst nyoppstartet entreprenør

 

Sikker tilkobling- Dette er vel egentlig viktig i alle husstander. Bruker man PC'en til både jobb, netthandel, eller spiller live casino på nett for den saks skyld, så er det viktig at ingen kan få tak i sensitiv informasjon. 

En av de vanligste truslene i dag er såkalte phishing angrep, der ofre klikker på linker i ukjente e-poster som inneholder skadelig programvare. Slike virus kan spore opp masse informasjon som ligger på PC'en uten at ofrene fatter mistanke om dette. 

For å unngå slike angrep- Slå bestandig på brannmuren på datamaskinen, og i tillegg kan man bruke en VPN løsning som krypterer innhold som lokasjon, adresse, og besøkte nettsider.

 

Hjemmekontor, ikke sengekontor- Det høres vel herlig ut å legge laptopen på fanget og dytte et par puter bak ryggen, så er man klar for å jobbe. Men i realiteten så vil ikke dette være en god løsning om man ønsker å være fokusert på jobben. 

Selv om man jobber hjemmefra, så er det viktig å sette i stand et effektivt hjemmekontor hvor du kan skille mellom jobb og fritid. Om ikke, så er det lett å falle for fristelsen å sitte med Youtube eller Facebook hele dagen. 

Sørg for å få på plass en god kontorpult (helst justerbar i høyden), og en behagelig stol som støtter ryggen godt. I tillegg bør hjemmekontoret være på et rom hvor du får fred og ro fra familie og støy. 

I tillegg bør man stelle og kle seg som man faktisk skal på en arbeidsplass- Pysj og tøfler hører ikke hjemme på et kontor!

 

Programvare og maskinvare- Når man kjøper inn PC og programvare til kontoret, så er det viktig å tenke over hva slags type arbeid du skal gjøre. Er jobben for det meste hjemme, er det rimeligste alternativet en stasjonær PC. Sørg for at den har minst:

·       Windows 10 64-bit

·       Intel Prosessor i5 eller høyere

·       8GB RAM

 

Med mindre man jobber med videoredigering eller andre oppgaver som krever mye kapasitet, så holder dette til de fleste enkle arbeidsoppgaver og programvare. Det viktigste er at du har en PC som gir deg en god flyt i arbeidet, og ikke henger når du åpner programvarer eller nettsider som vil senke effektiviteten i arbeidet.

Jobber man som skribent eller med regnskap, er det et must å ha skriver og skanner. Istedenfor å lagre bunkevis med papirer på kontoret, er det mye mer effektivt og plassbesparende å abonnere på en skyløsning for å lagre alle dokumenter. Da er det enklere å finne tak i viktige papirer, sparer plass hjemme, og i tillegg blir det langt mindre papirsøppel.

Så, hva venter du på? Sett i gang og lykke til!