Søvnekspert deler atypisk triks: Slik sovner du på null komma niks

04/02/2024 05:00

Emma Sletta

Livsstil
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Den terapeutiske metoden får nå gjennomslag hos søvneksperten.

Å ha problemer med å sovne er en utbredt utfordring for mange. Det kan være forårsaket av stress, tanker rushing eller overstimulering fra skjermer og hverdagens kjas og mas.

Søvnmangel kan få store konsekvenser for helsen, men nå er det hjelp å få.

I den travle hverdagen med konstant bombardement av digitale stimuli kan det gjøre det vanskelig å finne fred for en god natts søvn.

Nå har søvneksperter funnet en uvanlig metode for å overvinne søvnløshet. I motsetning til hva mange kanskje tror, involverer denne teknikken ikke avanserte sviller eller dyre kosttilskudd, men snarere en enkel psykologisk vinkel: å prøve å holde seg våken.

Ifølge Dr. Daisy Mae, søvnekspert fra Get Laid Beds, er nøkkelen til en god natts søvn å bruke den terapeutiske metoden for "paradoksal intensjon".

Denne metoden innebærer å ligge i sengen og bevisst prøve å holde seg våken. Ved å holde øynene åpne og fortelle deg selv "Ikke sovner" eller "Jeg vil ikke sovne", kan du lure hjernen til å gjøre det motsatte - sovne.

Denne teknikken kan høres motstridende ut, men Dr. Mae forklarer at det er den psykologiske reverseringen som gjør susen. Ved å fokusere på å holde seg våken, blir øyemusklene raskt slitne og kroppen slapper av, noe som kan føre til at du sovner uten å være klar over det.

Det skriver Mirror.

Studier viser at en femtedel av befolkningen i Storbritannia bruker mellom to til tre timer på å sovne hver natt. Denne tiden med å kaste og snu i sengen kan ha alvorlige konsekvenser for både fysisk og psykisk helse. Søvnmangel kan føre til redusert konsentrasjon, irritabilitet og langsiktige helseproblemer. Derfor er det viktig å finne effektive måter å sovne på.

Dr. Maes råd gir håp til de som sliter med å lukke øynene om natten. Ved å bruke "paradoksal intensjon" kan man finne en enkel, kostnadseffektiv og naturlig metode for å oppnå bedre søvnkvalitet. Det handler om å ta tilbake makten over din egen søvn og lære kropp og sinn å slappe av på en ny og innovativ måte.