Strålende tips: Slik får du kresne barn til å spise grønnsaker

18/06/2023 14:30

Emma Sletta

Livsstil
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Lei av kresne barn som nekter å spise grønnsaker og frukt? Her er fem strålende tips for å hjelpe barna dine til å dykke inn i sunne ting.

Akkurat nå er supermarkeder fulle av deilige frukter og grønnsaker som er i sesong. Men bare fordi hyllene er fylt med deilige jordbær, ferske poteter og søte tomater, betyr det ikke at de minste familiemedlemmene vil ønske å styre herlighetene lenger.

Men dette er ikke en umulig oppgave! 

The Mirror har funnet fem geniale triks for å få kresne barn til å si ja når frukt og grønt serveres.

1. Tilsett smør

Smør er nesten aldri en dum idé. Ikke engang når det gjelder å få grønnsaker innabords.

Mange grønnsaker er bitre, og barn er faktisk ekstra følsomme for disse smakene. En liten klatt smør kan fjerne bitterhet, og smør er også en god kilde til vitamin A, E og D3, som er viktige for barn.

2. Spis etter sesong

I tillegg til at det er fornuftig å spise sesongmessig fra et bærekraftig og miljømessig synspunkt, gjør det også noe for kvaliteten.

Når noe er «i sesong», er det på sitt absolutte høydepunkt. Begge sett i form av smak, tekstur, sødme og vanligvis også pris. Friskhet er nøkkelen til smak, og det er derfor lettere å få de små til å spise frukt og grønt hvis de er gode og deilige råvarer på forhånd.

3. Lag startsnacks

Vi er alltid mest sultne når vi nettopp har satt oss til bords og venter på at maten skal serveres. Det samme gjelder barn. Og det er nettopp denne sulten som må utnyttes med såkalt «startsnacks». For eksempel, kutt agurker og gulrøtter i pinner og lag en annen dukkert som kan serveres med de rå grønnsakene.

4. Hvor kommer det fra?

Mange barn (og voksne) har ingen anelse om hvor deres frukt og grønnsaker faktisk kommer fra. Gjør måltider spennende ved å vise barna hvor varene på tallerkenen kommer fra på et kart. Dette gjør det både koseligere og morsommere å spise de sunne grønnsakene og fruktene.

5. Ha det i en blender

Ifølge artikkelen kan barn i alderen tre til fem år doble sitt daglige inntak av frukt og grønnsaker hvis de serveres i en blandet versjon.

Du kan velge å lage smoothies og servere dem i glass, men du kan også legge til blandede grønnsaker i andre retter. Så lenge gulrøttene i kjøttsausen er små nok, eller søtpotetene blandes godt nok inn i pannekakerøren, er sjansen stor for at de små ikke engang vil legge merke til alle de sunne tingene.