På grunn av langvarig veiarbeid i Oslo sentrum, ber de nå publikum om å være ekstra oppmerksomme og samarbeidsvillige under årets feiring.
Stengt hovedåre til sommeren 2027
Helt siden 1. juli 2024 har Ring 1, strekningen mellom Oslo Spektrum og St. Olavsgate, vært stengt for biltrafikk. Denne viktige ferdselsåren er først planlagt gjenåpnet sommeren 2027, ettersom store oppgraderingsarbeider pågår.
Konsekvensene av stengningen er store for både politi, ambulanse og brannvesen. Ifølge Aftenposten er ikke sentrum tilpasset arrangementer av stort omfang før Ring 1 åpner igjen. Det skriver Dagbladet
"Oslo er rett og slett ikke moden for større arrangementer nå," sier politioverbetjent Inge Frydenlund til avisa.
Økt sårbarhet og forsinkelser
Ambulansesjef Ola Borstad ved Oslo universitetssykehus advarer mot effektene stengningen har på nødetatens arbeid, særlig hvis det skulle oppstå komplikasjoner som stengning av Operatunnelen.
"På grunn av situasjonen med Ring 1, er vi nå mer sårbare og må være mer føre var enn tidligere," sier han til Dagbladet. Han forklarer videre:
"Dersom Operatunnelen blir stengt, er en av de alternative kjørerutene via Rådhusplassen. De nye rutene er ikke like effektive som opprinnelig vei, det kan føre til forsinkelser med noen minutter."
Borstad peker også på at forsinkelsene allerede merkes:
"På 17. mai vil vi være mer sårbare for kø, med arrangementer og reisende inn og ut av byen. Selv med blålys og sirener må de ansatte ta hensyn gjennom folkemengdene," sier han.
Oppfordrer folk til å hjelpe
Ambulansetjenesten forbereder seg på ekstra trykk på nasjonaldagen og øker bemanningen for å håndtere situasjonen.
Han retter en tydelig oppfordring til publikum:
"Vi ber om forståelse fra befolkningen om at nødetatene har utfordringer med å komme fram på 17. mai. Vær årvåken og følg med i trafikkbildet. Det vil hjelpe oss med å redusere risikoen for ulykker," sier han.
Skjør beredskap – men løsninger finnes
Samarbeidet mellom nødetatene og Bymiljøetaten har vært avgjørende for å finne fungerende løsninger i en krevende tid.
Alternative traseer som Rådhusplassen og veier med pullerter brukes nå som nødveier, men det er en skjør løsning.
Ifølge ambulansetjenesten medfører situasjonen blant annet:
Økt risiko for kødannelse grunnet færre alternative ruter.
Forlenget kjøretid ved ikke-akutte oppdrag og retur fra pasienter.
Økt press på logistikken og arbeidshverdagen for ansatte.
Likevel: Pasientene får den helsehjelpen de skal ha.