Forside NYHETER Advarer mot falske tilbud: – Svindlerne blir stadig smartere

Advarer mot falske tilbud: – Svindlerne blir stadig smartere

Senior, elderly, old, phone, computer, internet, scam, svindel gammel dame, ældre, eldre, telefon, pc
Shutterstock

Hvordan unngå å bli lurt i årets handleuke.

Akkurat nå leser andre

Når Black Week og julehandelen nærmer seg, øker også aktiviteten blant svindlerne. Ifølge forsikringsselskapet Gjensidige er dette høysesong for falske meldinger, lenker og tilbud som lokker nordmenn til å dele personlig informasjon.

En fersk undersøkelse fra Ipsos, utført for Gjensidige, viser at 14 prosent av befolkningen har blitt utsatt for faktisk svindel etter å ha mottatt meldinger på SMS, e-post eller meldingsapper. I aldersgruppen 18–29 år stiger tallet til 18 prosent, og hele 73 prosent oppgir å ha mottatt minst ett svindelforsøk.

«Svindlerne blir stadig mer profesjonelle, metodene mer avanserte og det blir stadig vanskeligere å skille rett fra galt,» sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Det skriver Sol.no

Falske konkurranser og luremeldinger

De siste ukene har både kjente bedrifter og offentlige etater måttet gå ut med advarsler. Møbelkjeden Jysk ble nylig utsatt for falske konkurranser, mens Skatteetaten har advart mot e-poster og SMS-er fra kriminelle som utgir seg for å være dem.

Les også

«Vi sender aldri lenker uoppfordret via e-post eller SMS og ber aldri om bankopplysninger,» sier Ragna Fossen, leder for sikkerhet og beredskap i Skatteetaten.

Hun understreker at meldinger som ber deg betale, registrere skatteinformasjon eller hente ut penger er sikre tegn på svindel.

Slik unngår du å bli lurt

Ifølge Gjensidige handler mye om bevissthet – og om å snakke sammen før skaden skjer. Mange, både unge og eldre, har en tendens til å stole på meldinger som ser troverdige ut.

«Vi anbefaler alle å ta et ekstra sekund og spørre seg det klassiske spørsmålet: ‘Er dette for godt til å være sant?’ Hvis svaret er ja eller kanskje – ikke trykk,» sier Voll.

Han minner også om at svindel nå drives i et profesjonelt omfang, med hele call-sentre dedikert til å lure intetanende mennesker.

Les også

Å være skeptisk og dobbeltsjekke før man klikker på lenker, deler informasjon eller oppgir kontonummer, er det viktigste forsvaret mot å bli svindlet.

Ads by MGDK