Flere bankkunder i Norge oppdaget mandag morgen at de hadde blitt trukket dobbelt for enkelte transaksjoner. Feilen har oppstått hos leverandøren Tietoevry, som leverer teknologitjenester til en rekke norske banker, blant annet Sparebank 1.
Det skriver Aftenposten.
Sparebank 1 bekrefter at problemet skyldes en teknisk feil, og at de nå jobber tett med Tietoevry for å rette opp i feilen og finne den bakenforliggende årsaken. Kunder som er berørt, får beskjed via bankens kanaler om at dette er en prioritert sak.
Tietoevry opplyser at flere banker er rammet, men at det ikke gjelder alle. Leverandøren har satt inn et bredt team med spesialister for å løse problemet så raskt som mulig.
Målet er at alle feilførte transaksjoner skal være korrigert og saldoene oppdatert innen tirsdag 27. mai. Dette skal skje automatisk, uten at kundene selv trenger å foreta seg noe.
Dette er ikke første gang lignende problemer oppstår.
I fjor på samme tid hadde Sparebank 1 en tilsvarende hendelse. Det er foreløpig ikke klart om dagens feil har samme årsak eller hvor mange kunder som er rammet denne gangen.