Et omfattende betalingsproblem lammet store deler av Europa, inkludert hele Norden, forrige lørdag kveld. I omtrent tre timer var det umulig for mange kunder å gjennomføre korttransaksjoner, noe som førte til stor frustrasjon i både butikker og restauranter.
Ifølge IT-konsernet Nets, som leverer betalingsløsninger til banker, bedrifter og offentlige virksomheter over hele Europa, var det en sjelden teknisk svikt i deres systemer som var årsaken.
Feilen kunne spores tilbake til en spesiell komponent i infrastrukturen – levert av en ekstern samarbeidspartner – som plutselig sluttet å fungere. Til tross for at Nets har et reservesystem nettopp for slike situasjoner, slo dette ikke inn som forventet. Det skriver DinSide
"Normalt merker man ikke når det er feil i nettverket, fordi backupsystemet vårt tar over, og så kjører tjenesten videre. Dessverre var denne feilen så komplisert og annerledes at det ikke skjedde."
Nets' landssjef i Danmark, Allan Bonke, forklarer at selskapet nå jobber intenst med å forhindre at noe lignende skjer igjen.
"Vi er i gang med å iverksette tiltak som skal sikre at en systemfeil som denne, selv om den er meget sjelden, ikke skal få samme konsekvenser som vi så lørdag."
Nedetiden startet rundt klokken 19.30 lørdag kveld og rammet både Norge, resten av Norden og store deler av det europeiske kontinentet. Analysen av hendelsen pågikk i flere dager i etterkant.
"Men nå har vi brukt noen dager på å analysere hva som skjedde, og denne feilen kommer ikke til å skje igjen," understreker Bonke.
Nets står blant annet bak den tekniske infrastrukturen som støtter betalingsterminaler, BankAxept og andre viktige betalingstjenester. Selskapet understreker at hendelsen var høyst uvanlig – men alvorlig nok til å utløse umiddelbare tiltak for å styrke systemets robusthet i fremtiden.