De siste årene har det blitt tydelig at kraftige LED- og xenon-lys på moderne biler skaper utfordringer i trafikken. Mange bilister opplever å bli blendet av møtende kjøretøy, noe som ikke bare påvirker komforten, men kan true trafikksikkerheten.
Sverige tar grep
I Sverige har Transportstyrelsen igangsatt et arbeid med å revidere regelverket for kjøretøysbelysning. Dette kan innebære at enkelte bileiere vil måtte justere eller til og med bytte ut frontlyktene sine.
Tiltaket kommer etter økende bekymring for blendingseffekten fra dagens moderne lys. Det skriver DinSide
Björn Lidestam, forsker ved Statens väg- och transportforskningsinstitutt (VTI), peker på at teknologien har utviklet seg raskere enn lovverket klarer å følge:
"Teknikkutviklingen har gått betydelig raskere enn lovgivningen". Han påpeker også at plassering og størrelse på de nye lyktene har endret seg betydelig – mindre og høyere plasserte lykter kan bidra til økt blending.
Blending granskes også i Storbritannia
Også i Storbritannia granskes problemet, og ifølge Sky News skal blendende billys ha medvirket til hele 216 alvorlige trafikkulykker i 2023. Parlamentsmedlem Graeme Downie kommenterte utfordringen slik:
"Selv om de lyser opp veien bedre for førerne, blender de samtidig andre trafikanter."
Norske forhold og vurderinger
I Norge bekrefter Statens vegvesen at blending er et kjent og voksende problem, særlig i møte med SUV-er og tunge kjøretøy med høyt plasserte lykter. Fagrådgiver Asbjørn Steinar Hagerupsen forklarer at selv om det ikke foreligger egne norske målinger, følges problematikken tett gjennom både regelverksarbeid og trafikksikkerhetstiltak.
En europeisk undersøkelse, der blant annet NAF og tyske ADAC deltok, viste at ni av ti bilister opplever blending som et problem.
I Norge stilles det krav til EU-typegodkjenning for billys, både når det gjelder lysstyrke og montering. For nærlys er det strenge krav til lysfordeling for å unngå blending. Etter at øvre grense for lysstyrke på fjernlys ble fjernet i 2018, er det fremdeles krav om automatisk høydejustering og lyktespylere for kraftige lykter.
Statens vegvesen er samstemt med sine svenske kolleger i synet på problemet. Ifølge Hagerupsen følges blending fra moderne lys opp både ved EU-kontroll og ved vegkantkontroller, og Norge deltar i det internasjonale regelverksarbeidet for å sikre trafikksikkerhet for alle.