Forside NYHETER De sover i lufta: Ikke tilfeldig

De sover i lufta: Ikke tilfeldig

Sove på jobb? For de fleste høres det ut som et mareritt. Men for tyske piloter har det blitt en del av hverdagen.

Akkurat nå leser andre

En fersk undersøkelse viser at hele 93 % av tyske piloter har tatt seg en lur i cockpit de siste månedene. Ikke som en tabbe, men som en vane.

En ny undersøkelse fra den tyske pilotforeningen Vereinigung Cockpit avslører at 93 prosent av de spurte innrømmer å ha sovet under en flyvning i løpet av de siste månedene. 12 prosent sier de gjør det på hver eneste tur. 44 prosent sier det skjer ofte, og 33 prosent tar en lur av og til. Det skriver The Guardian.

«Napping har for lengst blitt normalen i tyske cockpiter», sier Katharina Dieseldorff, visepresident i fagforeningen som representerer over 10.000 piloter og flybesetningsmedlemmer.

Hun understreker at korte hvil i seg selv ikke er farlige – det er faktisk en del av rutinen i mange tilfeller. Men nå har det gått så langt at dette har blitt en permanent løsning på et mye større problem: utmattelse.

«Det som startet som en midlertidig restitusjonsmetode, har utviklet seg til å bli svaret på et strukturelt press», sier Dieseldorff.

Les også

Og presset er stort. Spesielt i sommermånedene, hvor både personalmangel og stadig tettere ruteplaner gir pilotene færre pauser og mer stress. Foreningen peker på økt operasjonelt press som en av hovedårsakene til utmattelsen.

Undersøkelsen var riktignok ikke representativ, men bekymringen er tydelig: Et utmattet mannskap i cockpit er ikke bare et arbeidsmiljøproblem – det kan også være en sikkerhetsrisiko.

«Et permanent utslitt cockpit-crew er en betydelig risiko», advarer Dieseldorff.

Pilotforeningen definerer napping som «kontrollerte hvilefaser under flyvningen», altså planlagte og godkjente pauser der en av pilotene lukker øynene mens den andre har kontrollen. Men når dette skjer på nær sagt hver eneste flytur, stilles det spørsmål ved hvor lenge det kan fortsette sånn.

Så neste gang du hører en pilot ønske deg en god tur – tenk på at det kanskje også gjelder dem selv. For bak spakene på tusenvis av meter høyde handler det ikke bare om å fly trygt, men å holde seg våken nok til å gjøre det.

Ads by MGDK