Dagligvaregiganten fjerner to bokstaver i logoen.
Akkurat nå leser andre
Du tenker kanskje ikke over det til daglig – men logoen til en bedrift er som hjertet i merkevaren. Den gjenkjennes på sekunder, skaper tillit og skiller seg ut i en jungel av konkurrenter. Derfor er det sjelden vi ser store selskaper tukle med sin visuelle identitet. Men akkurat nå har Coop gjort nettopp det – og det for en god sak.
Nå forsvinner to av bokstavene – og du har kanskje allerede lagt merke til det på Karl Johan?
I anledning Rosa sløyfe-aksjonen i oktober, har Coop fjernet både C-en og P-en i logoen sin på fasaden midt i Karl Johans gate. Igjen står bare to rosa O-er – og det er ikke tilfeldig.
Skal få deg til å stoppe opp
«Vi vet at sterke visuelle grep skaper oppmerksomhet. Ved å bruke vår egen logo på denne måten, ønsker vi å sette fokus på både saken og budskapet om egenundersøkelse», sier Stine Sjølie, markedsdirektør i Coop Norge til Kampanje.
De rosa O-ene skal både symbolisere bryster og markere tydelig støtte til Rosa sløyfe-aksjonen. Og det visuelle trikset virker: Butikkenes fasader vekker oppsikt – og får folk til å stoppe opp.
Donerer for hver frukt og såpe du kjøper
Les også
Coop har vært en støttespiller til Rosa Sløyfe-aksjonen hver oktober i en årrekke. I tillegg til logoendringen, donerer Coop én prosent av alt salg av fersk frukt, grønnsaker og bær i hele oktober til kreftforeningen.
Kjøper du utvalgte vask- og hygieneprodukter, går 2,50 kroner direkte til aksjonen. Og kjøper du Rosa sløyfes designpin i butikken – ja, da går hele beløpet til kreftsaken.
«Coop er en av våre aller viktigste samarbeidspartnere», sier Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen.
«At de til og med endrer logoen for å minne kvinner om å sjekke brystene, viser et engasjement som virkelig gjør en forskjell.»
