Kina forbyr populær elbilfunksjon. Eksperter spår at det også kan skje i Norge.
Akkurat nå leser andre
Eiere av elbiler fra blant annet Tesla, Ford, Volvo og Nissan kan forberede seg på en stor endring i nær fremid.
Hvi du er en av de mange som har vent deg til å bremse med gasspedalen, kan du snart være nødt til å lære deg gamle vaner på nytt.
Kinas nye regler setter en stopper for én-pedalskjøring – og eksperter tror resten av verden kan følge etter.
Det skriver teknologimagasinet Teksiden.no som siterer Input.
Snart slutt
Elbilen har endret måten vi kjører på. Spesielt i bytrafikken har mange omfavnet en helt ny rytme, der én pedal både får bilen opp i fart og bremser den ned.
Les også
Den populære én-pedalskjøringen gjør at du kan gli gjennom lyskryss og tett bytrafikk med minimal innsats – men i Kina er det snart slutt.
Bremsepedalen gjør comeback
Fra 2027 må alle nye elbiler i landet stilles inn slik at du må bruke bremsepedalen for å stoppe helt.
Funksjonen der bilen automatisk bremser når du slipper gasspedalen, blir historie. Myndighetene begrunner grepet med sikkerhet:
«Lang tids kjøring med kun én pedal» kan svekke reaksjonstiden i nødsituasjoner.
Samtidig innføres krav om at bremselysene alltid skal tennes ved kraftig nedbremsing gjennom regenerativ bremsing – noe som ikke har vært konsekvent før.
Teknologien du kanskje mister
Les også
Én-pedalskjøring er utbredt i biler fra Tesla, Volvo, Ford og Nissan. Prinsippet er enkelt: Gasspedalen styrer også energien som bilen gjenoppretter ved nedbremsing, og det kan øke rekkevidden betydelig.
Tesla fjernet funksjonen som standard allerede i 2023 via en programvareoppdatering. Nå må også andre produsenter følge etter for å beholde fotfestet i verdens største bilmarked.
Kan endre kjøringen din
Foreløpig finnes det ingen planer om et tilsvarende forbud i Europa. Likevel er Kina en trendsetter – når verdens største bilmarked endrer kurs, følger resten ofte etter.
For norske elbilister kan det bety farvel til en av de mest intuitive funksjonene – og et gjensyn med mer tradisjonell kjøring i hverdagen.