Lave priser skapte et stort problem for Elkjøp i Norden.
Elkjøp Nordics, som inkluderer Elkjøp Norge og svenske Elgiganten, tapte fire millioner pund eller 48 millioner kroner i de første seks månedene av regnskapsåret 2022/2023. På samme tid i fjor tjente selskapet hele 51 millioner pund, eller over 600 millioner kroner. Situasjonen er dermed helt omvendt for den elektroniske kjeden.
Dette viser detaljer om britiske Currys, morselskapet til Elkjøp, som er notert på London Stock Exchange. Omsetningen falt fire prosent til 1886 millioner pund på samme tid.
Elkjøp har vært påvirket av store makrotrender i samfunnet, som prisøkninger, økende strømkostnader og forsyningsproblemer forårsaket av krig og pandemier.
I rapporten skriver Currys at Elkjøp Nordics i tillegg har opplevd en god del forstyrrelser på grunn av veldig mye varer i markedet, som selges til lave priser. De sier at konkurrenter har gjort store innkjøp av varer like før markedet tok en dipp, varer de nå må selge med kraftig rabatt for å bli kvitt.
– De har vært tvunget til å selge varene med store rabatter og de har tatt lønnsomheten i bransjen ned til null, heter det i rapporten.
I et intervju med DN sier Elkjøp Nordics-sjef Erik Sønsterud frem det samme.
– Det som først og fremst har truffet store deler av norsk varehandel er en helt ekstrem situasjon på marginen. Det er en ubalanse i markedet med altfor mye varer, og dette gjelder kanskje spesielt i vår bransje, sier han til avisen.
Ifølge DN endte driftsresultatet til Elkjøp Norge på 22 millioner kroner i første halvår, ned fra 672 millioner kroner året før. Det skriver Nettavisen.
– Det er vanskeligere å få solgt ting i dette markedet, men for kundene er det jo positivt, siden prisene har holdt seg lave. Vi har nok ikke bidratt til inflasjonen, sier Sønsterud til DN.