Et viktig smutthull i det europeiske regelverket som har gjort det mulig for utenlandske bilister å unngå bompenger i Norge, er nå i ferd med å lukkes.
Flere hundre tusen passeringer som tidligere ikke kunne faktureres, vil nå bli betalingspliktige. Det skriver DinSide
Det er Liechtensteins nylige godkjenning av et EU-direktiv om grenseoverskridende tilgang til kjøretøysdata som har satt fart i endringen. Stavanger Aftenblad melder at dette betyr at bompengeselskaper i Norge nå får anledning til å hente inn informasjon om utenlandsregistrerte biler – noe som har vært en stor utfordring til nå.
Stortingsrepresentant Aleksander Stokkebø (H) er svært tilfreds med utviklingen:
"Dette er en svært etterlengtet nyhet. Direktivet vil gi oss mulighet til å kreve inn bompenger fra utenlandske turister i Ryfast og andre bomstasjoner," sier han til avisen.
Selv om Norge allerede har implementert direktivet, har prosessen blitt kraftig forsinket på grunn av et konstitusjonelt forbehold fra Liechtenstein. Først nå, etter flere års venting, kommer løsningen som gjør det mulig å følge opp utestående bompengekrav fra utenlandske kjøretøy.
Et tydelig eksempel på problemet finner vi i Ryfast-prosjektet, som består av to undersjøiske tunneler og er blant Norges dyreste bompasseringer.
Fra mai 2021 til desember 2024 ble det registrert hele 542 959 passeringer av utenlandske biler uten Autopass-avtale – noe som tilsvarte 2,2 prosent av alle passeringene. For bompengeselskapet innebar dette tapte inntekter i millionklassen.
Stokkebø understreker hvor store konsekvensene har vært:
"I altfor lang tid har mange hundre tusen utenlandske kjøretøy passert gratis. Vi snakker om flere titalls millioner kroner i tapte inntekter bare i Ryfast, som heller burde gått til å holde prisen lavere for alle," sier han.
Med det nye regelverket på plass vil rettferdigheten i bompengeordningen styrkes, og kostnadene kan på sikt bli mer rettferdig fordelt mellom norske og utenlandske brukere.