Facebook kommer med kontroversiell endring

09/03/2023 08:51

Sofie

NYHETER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det er 9 år siden sist Facebook kom med en endring.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

For ni år siden valgte Facebook å skille Messenger fra mobilappen sin, og gjorde dem til to forskjellige apper. Nå ønsker de imidlertid å slå seg sammen igjen.

– Vi tester muligheten for at folk kan få tilgang til Messenger-innboksen deres i Facebook-appen, og du vil se oss utvide denne testen snart, skrev Facebook-sjef Tom Alison i et blogginnlegg.

– Til syvende og sist vil vi at det skal være enkelt og praktisk for folk å koble til og dele, enten det er i Messenger-appen eller direkte på Facebook.

Messenger-appen ble lansert i 2011. Men da kan du også bruke chat-funksjonen i Facebook-appen. Så, avhengig av hvilken app du bruker, har du to forskjellige opplevelser med ringefunksjonen.

Det var dette Facebook ønsket å få slutt på, og i 2014 valgte de å fjerne Messenger fra Facebook-appen. Så vi sitter igjen med en Messenger-app og en Facebook-app uten Messenger.

– Å måtte gå inn en en app og gå gjennom en rekke steg for å komme seg til meldingene er mye friksjon, skal sjef for Meta, Facebooks moderselskap, Mark Zuckerberg ha uttalt som grunn for at de separerte de to.

De skal ha ønsket å videreutvikle Messenger-appen som en frittstående app.

Selskapet kommenterte ikke hvorvidt meldinger ville gjenopptas på mobiltelefontjenesten, eller om det til slutt ville være mulig å sende meldinger til Instagram-brukere fra Facebook – en mulighet, og Meta har lenge eid begge selskapene.

Da Meta annonserte nyheten om at de to appene igjen skulle slås sammen til én, gjorde det det i et ganske kryptisk blogginnlegg. Men mest slående var kommentarene deres om at selskapet ikke var dødt.

– I motsetning til rapporter ellers, er ikke Facebook død eller døende, men faktisk levende og blomstrende med 2 milliarder daglige aktive brukere.

Det var slik de begynte å poste, og lot som de hevdet at de nå er på vei i en positiv retning, i sterk kontrast til tidligere tall som viser brukere som flyr. I likhet med flere andre sosiale medier har Facebook sett unge mennesker velge andre apper fremfor sine egne, noe som ser ut som et forsøk fra Meta på å appellere til unge mennesker.