Nonstop-pakken i regnbuefarger, kjent fra Pride-feiringene de siste årene, blir nå historie. Også melkehjerter med regnbueinnpakning forsvinner fra sortimentet, bekrefter Freia-eier Mondelez Norge.
De spesialdesignede Pride-produktene ble lansert sommeren 2023 og kom tilbake året etter, men salget holdt ikke mål. Ifølge selskapet er avgjørelsen kommersielt begrunnet. Etter gjennomgang av salgsdata ble det på sensommeren i fjor bestemt å trekke regnbuevariantene tilbake. Både Pride-Nonstop og Pride-versjonen av Melkehjerter var del av den samme kampanjen og fjernes nå fra butikkene permanent.
Det skriver TV2.
I begrunnelsen vises det til at det ikke er grunnlag for å fortsette med egne paller og spesialinnpakning av disse produktene. Freia understreker at avgjørelsen ikke handler om politiske hensyn, men er basert på etterspørsel og salgstall.
Samtidig har det skjedd endringer i Mondelez-konsernets rapportering. Den nyeste ESG-rapporten – som omhandler selskapets miljømessige, sosiale og etiske arbeid – nevner ikke lenger mål om økt andel kvinner og minoriteter i ledende stillinger, slik det gjorde tidligere. Til tross for dette hevder Mondelez Norge at deres arbeid for mangfold og inkludering vil fortsette som før.
Avslutningen på regnbueproduktene vekker reaksjoner hos noen, mens andre ser det som en naturlig del av hvordan merkevarer justerer tilbudet sitt basert på hva som selger. Pride-Nonstop var synlig i butikkhyllene i juni og fungerte også som en markering av støtte til mangfold og inkludering, i tillegg til å være et fargerikt blikkfang for kundene.
Men når årets Pride-måned ruller inn, vil det ikke lenger være mulig å finne de karakteristiske regnbuefargene på Nonstop-posene. Det er med andre ord slutt for en liten, men symbolsk sommertradisjon.