Farlig trend sprer seg på YouTube: Nå oppfordrer konsernsjefen til handling

20/01/2024 18:00

Sofie

NYHETER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
I tillegg til farlig villedende informasjon, fortsetter YouTube å tjene penger på annonser fra den.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Du skal ikke tro alt du leser og hører, spesielt når kilden er sosiale plattformer.

Nylig har YouTube fungert som arena for en økende bølge av feilinformasjon om klimaendringer, med noen som hevder at vind- og solkraft er ineffektive og at stigende havnivå vil være til nytte for korallrevene.

En rapport fra Center for Countering Digital Hate (CCDH) avslører at klimafornektere har endret taktikk ved ikke lenger å direkte avvise klimaendringer, men i stedet forsøke å undergrave klimavitenskapen og så tvil om løsningene.

Analyse av over 12 000 YouTube-videoer viser at denne «nye fornektelsen» nå utgjør 70 % av alle klimafornektelsespåstander på plattformen. Det skriver CNN.

I løpet av de siste fem årene har det vært en betydelig økning i denne trenden, ifølge CCDHs analyse.

Selv om det indikerer at klimafornektere har tapt kampen for å overbevise om at klimaendringene ikke er reelle, advarer CCDH om at den nye tilnærmingen fortsatt er farlig ettersom den kan påvirke opinionen om klimahandlinger i flere tiår.

Rapporten fremhever også bekymring for at YouTube tjener penger på videoene, til tross for plattformens uttalte policy om å forhindre annonsering på slikt innhold.

Ifølge CCDHs beregninger kan YouTube potensielt generere opptil 13,4 millioner dollar i året fra annonser i videoer som inneholder skadelig innhold.

Denne utviklingen er spesielt bekymringsfull ettersom YouTube tiltrekker seg en ung demografisk gruppe, og eksperter frykter at det kan påvirke støtten til klimatiltak blant unge seere.

Imran Ahmed, administrerende direktør i CCDH, oppfordrer ikke bare YouTube, men også andre digitale plattformer til å trappe opp sine retningslinjer og avstå fra å støtte eller forsterke klimafornektelsesinnhold som er i strid med vitenskapelige fakta.