Håndbagasjens størrelse skaper fortsatt forvirring blant reisende i 2025, og det ser ikke ut til at flyselskapene vil enes med det første.
Selskaper som Ryanair og Vueling har ennå ikke innført en felles standard for håndbagasje i EU.
Dette fortsetter å skape forvirring og uforutsette kostnader for passasjerer – ikke minst de som reiser lett og med høye forventninger.
Dette skriver mediehuset Modena Volta Pagina.
Undgå gebyrer med en liten og godkjent kabin-sekk til Ryanair og Vueling
Produkt
Navn
Pris
Forhandler




Strenge regler
Hos Ryanair er politikken klar.
Én gratis bagasje er inkludert i billetten og må få plass under setet foran deg. Tidligere måtte håndbagasjen være 58 cm, men det er ikke lenger tilfelle.
De nye målene er 40 x 20 x 25 cm.
Hvis du vil ta med deg en håndbagasje på opptil 55 x 40 x 20 cm og 10 kg, må du kjøpe «Prioritet og to bagasjer», som kan koste alt mellom 6 og 40 euro (omtrent 69 og 460 norske kroner, red.).
Hvis bagasjen overstiger disse målene uten forutgående betaling, vil det påløpe et gebyr på opptil 75 euro (omtrent 862,50 kroner, red.).
Vueling tillater også én gratis bagasje under setet – dog med noe romsligere mål på 40 x 20 x 30 cm.
Klar oppfordring
For å unngå ubehagelige overraskelser oppfordres reisende til å måle og veie bagasjen før de reiser hjemmefra.
For når håndbagasje blir en jungel, er det viktig å pakke både presist og forberedt.
Slik påvirker det norske reisende
De nye bagasjereglene hos Ryanair og Vueling gjelder også for nordmenn, uansett om du flyr fra Gardermoen, Torp eller Flesland. Den eneste gratis håndbagasjen må nå få plass under setet foran deg – maks 40 x 20 x 25 cm – noe som tilsvarer en liten sekk.
Ønsker du å ta med en liten trillekoffert, må du betale ekstra. Dette kan gjøre lavprisreisen dyrere enn forventet, spesielt for familier og helgeturister. Dersom du møter opp med feil størrelse på bagasjen, kan det koste deg opptil 75 euro ved gaten.
Endringene gjør at norske reisende må planlegge smartere, pakke lettere – og lese reglene nøye før avreise.