Fly­sel­skap konkurs – reisende risikerer å miste pengene

24/05/2025 22:54

Hanne

NYHETER
foto: Luciano de la Rosa / Shutterstock
Nå etterlyser reisebransjen strengere regler for å beskytte forbrukerne ved flyselskapenes konkurser.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Etter flere år med økonomiske problemer er Air Belgium slått konkurs, og tusenvis av reisende kan ende opp uten refusjon for kansellerte billetter. Det skriver The Street.

Air Belgium stengte passasjertrafikken i 2023
Til tross for navnet er ikke Air Belgium nasjonens hovedflyselskap – det er det Brussels Airlines som er. Air Belgium har vært et charter- og fraktselskap med mål om å knytte Belgia tettere til Asia, spesielt Kina, gjennom handelsruter.

Selskapet har slitt økonomisk i flere år, og pandemien forverret situasjonen kraftig, særlig ettersom handelen med Kina stupte. I oktober 2023 ble alle passasjerflygninger innstilt, og deretter ble både bemanning og flyflåte kraftig redusert.

Offisielt konkurs – passasjerene står igjen uten svar
Da forsøkene på å finne nye investorer ikke førte frem, ble Air Belgium erklært konkurs av en domstol i Walloon Brabant 30. april 2025. Det franske logistikkfirmaet CMA CGM tok over fraktvirksomheten og reddet 124 arbeidsplasser, men resten av selskapet skal avvikles og likvideres.

Det betyr at passasjerer som hadde billetter til kansellerte flygninger, trolig aldri vil få tilbake pengene fra flyselskapet. Ifølge selskapet selv er refusjonskravene nå en del av konkursboet og behandles av bostyrer.

Reisebyråene må ta regningen
Den europeiske reisebransjeorganisasjonen ECTAA reagerte raskt og ber nå om nye regler i EU som beskytter reisende bedre ved flyselskapenes konkurser. Organisasjonen, som representerer over 70.000 reisebyråer og turoperatører, melder om tap på over 8 millioner euro som følge av kanselleringene. Rundt 5 millioner euro av dette måtte bæres av byråene selv.

ECTAA påpeker at når en reisepakke inkluderer flybillett og flyselskapet går konkurs, har arrangøren plikt til å finne en alternativ billett til kunden – ofte uten mulighet for å hente inn tapet fra det konkursrammede selskapet.

Dette legger, ifølge organisasjonen, en urimelig økonomisk byrde på reisebyråene, som blir sittende igjen med ansvaret for andres feil.

Lang historikk med tap
Air Belgium ble etablert for å styrke forbindelsene mellom Belgia og Asia, men slet med å oppnå lønnsomhet. Da inntektene falt med over 40 % i 2020, begynte underskuddene å hope seg opp. Selskapet har hatt årlige tap på over 20 millioner euro i årene etter pandemien.

Det kinesiske flyselskapet Sichuan Airlines vurderte på et tidspunkt å investere, men trakk seg på grunn av den tunge gjeldsbyrden. Da selskapet innstilte passasjertrafikken i 2023, var det fortsatt mange bookede reiser frem i tid, noe som førte til store tap for både turoperatører og enkeltpassasjerer.

Krever strengere regulering
ECTAA fremhever at det har vært rundt 1.200 konkurser blant kommersielle flyselskaper de siste 25 årene, og ber nå EU om å innføre klare regler som gir forbrukerne bedre sikkerhet når slike situasjoner oppstår.

Læs også:

Med dette trikset kan du få de gamle gule putene til å se nye ut: Krever bare en ingrediens Puter endrer farge over tid, fra den helt hvite fargen til gul. Dette skyldes mange forskjellige faktorer, hvorav de vanligste er støvmidd og svette. Det hjelper ikke å bytte trekk, så her kommer et triks som hjelper.