For første gang: Europeisk flyselskap innfører barnefri sone

29/08/2023 16:30

Sofie

NYHETER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Europeisk flyselskap innfører barnefri sone.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Barn og støy om bord på fly har lenge vært et diskusjonstema og debatt blant reisende. Mens noen aksepterer og forstår de uunngåelige utfordringene ved å ha barn om bord, føler andre seg ofte irriterte og forstyrret av gråtende og masete barn under flyturen.

Denne debatten har inspirert flere flyselskaper over hele verden til å eksperimentere med nye konsepter som kan imøtekomme begge sider av denne kontroversen.

Senest har det tyrkiske flyselskapet Corendon tatt en ny tilnærming ved å innføre en «voksensone» på en av sine flyvninger som strekker seg mellom Amsterdam i Nederland og den karibiske øya Curaçao.

Denne avgjørelsen er første gang et europeisk flyselskap har innført en dedikert barnefri sone i flyet, skriver DinSide.

Voksensonen, som ligger foran på flyet, strekker seg over 93 seter reservert eksklusivt for reisende over 16 år.

For å sikre fullstendig adskillelse mellom voksensonen og resten av kabinen, vil denne sonen være skjermet av en vegg og gardiner, ifølge en uttalelse fra flyselskapet til Euronews.

Atilay Uslu, grunnleggeren av Corendon, uttalte til Euronews at denne barnefrie sonen er designet for passasjerer som søker en ekstraordinær grad av fred og ro under flyturen.

Adgangen til voksensonen er imidlertid ikke uten kostnader. Reisende som ønsker å benytte seg av dette stilige tilfluktsstedet fra barn, må betale en tilleggsavgift på 45 euro, tilsvarende cirka 520 norske kroner.

Mens Corendons initiativ viser noe innovativ tenkning, har andre fremtredende europeiske flyselskaper som KLM, Transavia og TUI ingen planer om å følge etter.

SAS, Scandinavian Airlines System, avviser også ideen om barnefrie soner om bord på flyene deres.

- SAS har ingen planer om å innføre barnefrie soner på flyene våre. Jeg vet ikke at det er etterspørsel etter det heller, men jeg føler at man er flink til å tilpasse seg behovene til ulike passasjergrupper, sier Tonje Sund. , pressesjef i SAS, i en skriftlig uttalelse til DinSide.