Lånte bort bilen? Da kan det bli du som får boten.
Akkurat nå leser andre
En ny nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet legger opp til strengere regler for bileiere.
I forslaget åpnes det for at eiere av kjøretøy kan bli bøtelagt for fotoboks-overtredelser, selv om de ikke selv satt bak rattet.
Det skriver DinSide
Ambisiøse mål for færre ulykker
Planen, som nå er sendt ut på høring, har som mål å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken til 350 innen 2030 – hvorav maksimalt 50 skal omkomme. Dette er en halvering sammenlignet med fjoråret.
Arbeidet ledes av avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes. Sammen med fylkeskommunene, Trygg Trafikk, politiet og Helsedirektoratet har de utarbeidet 177 tiltak som skal bidra til tryggere trafikk.
Les også
Høy fart trekkes frem som en av hovedårsakene til alvorlige ulykker, og derfor har flere av tiltakene fokus på å redusere farten på veiene.
Eier kan bli ansvarlig
I høringsutkastet står det blant annet:
«Statens vegvesen vil, i samarbeid med politiet, igangsette et arbeid med å vurdere en mulig ATK-løsning som også virker for motorsykkel, ATV og mopedbil, og som gir muligheten for å kunne sanksjonere eier av alle typer kjøretøy til tross for at fører ikke blir identifisert».
I dag må føreren identifiseres for å kunne bøtelegges etter et fotoboksbilde. Dersom det nye forslaget blir vedtatt, vil ansvaret i stedet kunne falle på bileieren.
Det betyr at du som eier bør vite hvem du låner ut bilen til. En slik endring kan også føre til at mange ubetalte fotoboksbøter i fremtiden faktisk kan kreves inn.
– Fart er en nøkkelfaktor
Les også
Avdelingsdirektør Guro Ranes understreker at målene for 2030 er ambisiøse, og at det krever en rekke tiltak for å lykkes.
«Fart er en av de viktigste faktorene som bidrar til alvorlige trafikkulykker. Vi har god dokumentasjon på at ATK har svært god effekt på å redusere farten og dermed også antall alvorlige trafikkulykker,» sier Ranes til DinSide.
Nye løsninger for motorsykler og mopeder
I dag tar fotoboksene bilder forfra, noe som fungerer godt for biler – men ikke for kjøretøy som har skilt bak, slik som motorsykler, ATV-er og mopedbiler.
«Vi ønsker å se på løsninger for også å ta bilde bakfra, slik at vi kan identifisere disse kjøretøyene og dermed også eier. For mindre alvorlige forseelser vil vi se på muligheten for å sanksjonere eier av kjøretøyet, mens vi selvsagt fortsatt vil måtte identifisere fører for å sanksjonere de mer alvorlige forseelsene,» forklarer Ranes.
Hun viser også til at flere europeiske land allerede praktiserer eieransvar ved mindre overtredelser, eller krever at eier oppgir hvem som kjørte.
Flere fotobokser på vei
Les også
Tiltaksplanen slår fast at Statens vegvesen vil øke tempoet i utbyggingen av automatisk trafikkontroll (ATK):
«Statens vegvesen vil i samarbeid med øvrige veimyndigheter jobbe for å øke antall årlige nyetableringer av automatisk trafikkontroller (ATK)».
Hilde Halås Hasseløsæther, seksjonssjef for ATK i Statens vegvesen, forteller at dette allerede er i gang.
«Vi har i snitt satt i drift to nye ATK-anlegg i året, men i år vil vi få på plass seks nye. Allerede i september satte vi i drift streknings-ATK på E10 ved Bogen i Lofoten og på E6 ved Snåsavatnet i Trøndelag. Seinere i år åpner vi fire nye fotoboksanlegg,» sier hun til DinSide.
Vurderer lavere fartsgrense i byer
Et annet forslag i tiltaksplanen er å redusere fartsgrensen i tettbygde strøk til 30 km/t. Erfaringer fra flere europeiske land viser at dette kan gi færre ulykker, særlig blant fotgjengere og syklister. I tillegg kan lavere fart bidra til mindre støy og lavere forurensning.
Les også
Planen omfatter også tiltak for gående, syklende, motorsyklister, barn, ungdom, eldre, samt fokus på beltebruk, rus og uoppmerksomhet.