Forside NYHETER Fra norske handlekurver til dansk priskrig: Slik satser Kiwi og...

Fra norske handlekurver til dansk priskrig: Slik satser Kiwi og Rema

Rema 1000, matbutikk, dagligvarer, groceries, madbutik
MGDK

Norske dagligvaregiganter satser tungt i Danmark.

Akkurat nå leser andre

Overskuddene fra dagligvarehandelen i Norge gir norske aktører styrke til å vokse utenlands. Spesielt i Danmark har både Reitan (Rema 1000) og Norgesgruppen (Kiwi) etablert seg som store spillere.

Unik possisjon

BI-professor Per Ingvar Olsen peker på at de norske kjedene har en unik posisjon:

«De høster marginer i Norge og bruker overskuddet til å vokse i utlandet, og særlig i Danmark».

Ifølge ham er det ingen andre i Norden som har like mye kapital tilgjengelig, noe som blant annet gjorde det mulig for Reitan å kjøpe opp Aldis butikker.

Det skriver Nettavisen

Mindre priskrig

Les også

I Norge er konkurransen mindre preget av priskrig, da ingen aktører ønsker å presse marginene kraftig ned. Det gir stabile inntekter, som igjen gir handlingsrom i andre markeder.

Olsen mener dette er ironisk: norske selskaper klarer å vokse i Norden, mens utenlandske aktører sliter med å komme inn i Norge.

I Danmark møter de norske kjedene en helt annen virkelighet. Konkurransen er tøffere, og tollfrie innkjøp fra hele Europa gir et langt større press på prisene.

Likevel ser kjedene lønnsomhet i å satse der, fordi større volum på nordisk nivå gir bedre innkjøpsbetingelser også i Norge.

«Jo mer de kjøper inn samlet, jo bedre priser får de,» sier Olsen.

Brukes marginer i Norge i utlandet?

Les også

Reitan avviser imidlertid at veksten i Danmark finansieres med norske marginer. Kommunikasjonssjef Øyvind Breivik understreker at «veksten der er selvfinansiert av den danske virksomheten, ikke av marginer i Norge».

Norgesgruppen deler også et mer positivt syn. Ifølge kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud er det et tegn på styrke at norske aktører hevder seg utenlands:

«Den harde konkurransen i Norge gjør oss godt rustet til å konkurrere hardt med de etablerte danske aktørene».

Gevinster i Norge gir de store dagligvarekjedene muskler til å konkurrere i Danmark, og denne satsingen kan samtidig bidra til bedre innkjøpspriser her hjemme.

Ads by MGDK