Påsken kommer tidlig i år for sjokoladeelskere.
Freia har nettopp lansert en ny variant av melkesjokolade, som kombinerer de klassiske smakene av Kvikk Lunsj, appelsin og et dryss havsalt. Med denne 200-grams sjokoladeplaten er det vanskelig å finne noe mer påskeinspirert. Det melder DinSide.
Foto: Freia
Det er imidlertid ikke bare smaken som bryter med tradisjonene – også tidspunktet for lanseringen er utenom det vanlige. Normalt skjer nye matvarelanseringer kun tre ganger i året: i uke 8 (den største runden), uke 18 i mai og uke 38 i september.
Juleprodukter følger derimot sitt eget mønster og dukker opp i butikkene fra oktober. Nå trosser Freia de etablerte reglene med sin nyhet.
Kvikk Lunsj: fra fiasko til tursuksess
For mange nordmenn er Kvikk Lunsj uløselig knyttet til påskeferie og skiturer. Ifølge Freia spiser nordmenn i gjennomsnitt ni Kvikk Lunsj-sjokolader hvert år – og hele tre av disse konsumeres i påsken.
Likevel har det ikke alltid vært en suksesshistorie. Da sjokoladen først ble introdusert i 1937, var det en total fiasko. Lageret solgte dårlig, og restene ble delt ut til Freias egne ansatte.
Historien tok imidlertid en vending da sjokoladen ble relansert kort tid senere med lysere sjokolade. Dette markerte starten på det vi i dag kjenner som den ikoniske tursjokoladen.
Men kanskje denne nye påskesjokoladen fra Freia blir en ny favoritt? Med sine klassiske påskesmaker og en liten vri kan den raskt finne veien til mange handlekurver.