Nylig kom det frem i en undersøkelse at en av fem unge har lav tillit til norske medier. Særlig unge menn er skeptiske til det de leser i de redaktørstyrte norske mediene. Hele 20 prosent – én av fem – sier de har lav eller ingen tillit, viser Medieundersøkelsen 2025.
Samtidig viser en ny rapport fra Medietilsynet at unge har sosiale medier som sin primære kilde til nyheter.
Det bekymrer norske redaktører, og nå har Amedia bestemt seg for å gjøre noe med det ved å gi gratis avisabonnement til 400.000 unge.
Alle mellom 15 og 20 år skal få gratis avistilgang med Amedias nasjonale initiativ.
Tilgang til 100 aviser gratis
"Vi kjemper knallhardt om unges tid og tillit, mot globale teknologigiganter som ikke bryr seg om norske verdier eller demokratiet vårt. Derfor åpner vi alle våre norske aviser og gir unge gratis digital tilgang til viktig journalistikk rett i lomma. Snart kan unge enklere følge med på hva som faktisk skjer og engasjere seg mer i sine lokalsamfunn – både i hverdagen og på valgdagen", sier Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia.
Opdahl understreker at initiativet ikke ville vært mulig uten støtte fra Amediastiftelsen.
Amedia gir alle mellom 15 og 20 år gratis digital tilgang til sine over 100 aviser, før valget 8. september. Tilgangsproduktet skal lanseres senest før skolestart i august.
Vankelig å nå de unge
"En av de store utfordringene for redaktørstyrte medier er å nå ut til yngre generasjoner. Amediastiftelsens hovedsatsing i år er derfor å støtte tiltak som kan nå unge brukere. Vi ser gratis avistilgang for aldersgruppen 15-20 år som et konkret og målrettet tiltak for å styrke demokratiet, samfunnsdebatten og avisenes posisjon", sier André Støylen, daglig leder i Amediastiftelsen.
Stiftelsen støtter initiativet med en tildeling på 4,8 millioner kroner - utover det Amedia selv bidrar med.
"Dette nasjonale initiativet er vårt svar på den evige strømmen av aggressivt støy fra globale teknologigiganter som våre unge utsettes for. Det er også vår investering i tillitssamfunnet og en sterkere felles offentlighet innad og på tvers av generasjoner", sier Opdahl.
Artikkelen fortsetter under bildet.

Foto: Ihne Pedersen/ Amedia
Lav tillit
Han viser til den ferske medieundersøkelsen som legges frem på Nordiske mediedager.
"Unge mellom 16 og 24 år har langt lavere tillit til redaktørstyrte medier enn resten av befolkningen. Mer enn én av fire unge menn oppgir lav eller ingen tillit. Det er alvorlig og krever at vi som medieledere, hver for oss og sammen, må gjøre enda mer for å nå denne gruppen."
I 2023 var Amedia først ute med å gi alle elever i norsk skole gratis digital tilgang til sine aviser under kommunevalget.
Håper tilbudet blir permanent
"Derfor tar vi nå et nytt nasjonalt steg og gir alle unge mellom 15 og 20 år over hele landet gratis digital avistilgang. Målet er å nå unge med faktasjekket journalistisk innhold på deres premisser og øke deres kjennskap til avisens samfunnsrolle for å bygge tillit. Slik at flere unge tar informerte valg, bruker sin stemme og deltar i demokratiet – som er helt avgjørende for samfunnsutviklingen i Norge", sier Opdahl.
Han understreker at målet er å gjøre initiativet permanent, men det evalueres etter ett år.