Forside NYHETER Her stiger matprisene mest

Her stiger matprisene mest

Receipt, Food,Groceries, shopping, kvittering, madvarer, dagligvarer
Shutterstock

Matprisene har blitt dyrere og dyrere.

Akkurat nå leser andre

Du har sikkert også lagt merke til det: Sluttprisen på kasslappen blir høyere og høyere. Dyrere kaffe og sjokolade forklares med klimaproblemer der kaffen og kakaobønnen vokser – noe som gir dyrere råvarepriser. Men hva med alt det andre?

Det har fått mange til å spørre seg? Er det bare her hjemme at matvarene blir dyrere? Og hvordan klarer vi oss i forhold til andre land?

Dagens Næringsliv har sett nærmere på trenden for å finne ut av om matprisene har steget mer i Norge enn i resten av Europa.

Resultatet overrasker. Det viser seg at det er spesielt én måned som gjør at Norge skiller seg fra andre land.

Store forskjeller

Den såkalte harmoniserte konsumprisindeksen hos Eurostat brukes til å sammenligne hvordan prisutviklingen har vært i Europa. Denne viser at fra desember 2021 til juli 2025 har inflasjonen vært unormalt høy på tvers av land i Europa. Prisveksten i Norge har fulgt så å si det samme mønsteret som i andre land.

Les også

Den totale prisveksten på 16,6 prosent i Norge skiller seg lite fra 17 prosent i eurosonen, 17.1 prosent i Sverige og 15,6 prosent i Danmark.

Men hvis man fjerner alkoholen fra ligningen, ser v at prisveksten i Norge har vært på 38,4 prosent, mens den i eurosonen kun har vært på 28, 1 prosent, 33,8 prosent i Sverige og 33,3 prosent i Danmark.

Med andre ord: Prisene på mat i Norge økte mer enn i Skandinavia og i eurosonen.

Satte fart i sommer

Fra juni til juli i år akselererte prisene på mat nesten mer enn noen gang i Norge.

Kun to ganger tidligere har det blitt målt høyere prisvekst fra juni til juli, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Les også

Den kraftige veksten på 4,4 prosent er hovedårsaken til at Norge topper prisstatistikken på mat sammenlignet med økningen i Sverige, Danmark og landene i eurosonen inkludert Finland de siste tre og et halvt årene.

Ads by MGDK