H&M i hardt vær på grunn av upassende kampanje: Nå svarer de igjen

26/01/2024 10:00

Sofie

Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Annonsen fikk ikke den mottakelsen den håpet på.

Moteforhandleren H&M har trukket tilbake en annonse med skolejenter etter klager om at kampanjen oppmuntret til seksualisering av mindreårige jenter.

Annonsen, som ble lansert i Australia, inneholdt slagordet: «Få dem til å snu hodet med H&Ms Back to School-mote» over et bilde av to jenter som har på seg grå H&M-kjoler.

Det skriver Reuters.

"Vi har fjernet denne annonsen," sa en H&M-talsperson mandag. "Vi er dypt lei oss for forargelsen dette har forårsaket, og vi ser nøye på hvordan vi produserer kampanjer fremover."

Moteforhandlerens aksjer nådde et lavpunkt i to måneder, og tapte 1,4 % av markedsverdien i går, og presterte dårligere enn rivalene.

H&Ms tilbaketrekning er den siste i rekken av feiltrinn fra motemerker som har ført til reklame som har hatt negativ innvirkning.

I desember trakk Zara tilbake en kampanje som viste statuer innhyllet i hvitt, etter oppfordringer til boikott og protester over en antatt likhet med bilder fra krigen i Gaza.

Foto: H&M

Læs også:

7 grunner til at noen fryser mere enn andre Det er ikke bare vinden og været. Det kan være noen helt spesielle grunner til at du fryser mer enn andre.
Det er en hund på bildet: Mange bruker flere minutter på å finne den Bildet har fått mye oppmerksomhet på det sosiale mediet X.